پاسخ اجمالی:
ابن عساکر روایت کرده که خطاب آیه 67 سوره مائده به پیامبر، در شان حضرت علی و به سرانجام رساندن ماموریت انتخاب ایشان به خلافت است. این حدیث نزد اهل سنت معتبر است و راویان سلسله سند آن اشخاصی هستند که به عنوان عالم، عادل، ثقه و راستگو در میان حدیث شناسان شناخته می شوند.
پاسخ تفصیلی:
ابن عساکر، از ابوبکر وجیه بن طاهر، از ابو حامد ازهرى، از ابو محمد مخلّدى حلوانى، از حسن بن حمّاد سجّاده، از على بن عابس، از اعمش و ابوالحجّاف، از عطیه از ابو سعید خدرى نقل کرده که آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَم»(1) بر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در روز غدیر خم در شأن على بن ابى طالب(علیه السلام) نازل شده است.(2)
این حدیث مطابق رأى اهل سنت معتبر است، ما در اینجا به بررسى سند آن مى پردازیم:
ـ وجیه بن طاهر: ابن جوزى او را «شیخٌ صالحٌ و صدوقٌ»(3) و ذهبى او را «شیخٌ عالمٌ و عدلٌ» معرفى کرده است.(4)
ـ ابو حامد ازهرى: که همان احمد بن حسن نیشابورى است، به تصریح ذهبى «عدل» و «صدوق» است.(5)
ـ ابو محمد مخلّدى: حاکم او را صحیح السماع و متقن در روایت معرفى کرده است.(6) و ذهبى نیز او را «شیخ صدوق» و «عدل» و «شیخ عدالت» دانسته است.(7)
ـ ابوبکر محمد بن ابراهیم حلوانى: خطیب بغدادى او را ثقه مى داند.(8) و حاکم نیشابورى او را از «ثقات أثبات» دانسته(9) و ذهبى او را «حافظ ثبت» معرفى کرده است.(10) و ابن جوزى نیز او را ثقه مى داند.(11)
ـ حسن بن حمّاد سجّاده: او از رجال ابى داوود و نسائى و ابن ماجه است که احمد بن حنبل در حقّ او گفته: «از او به جز خیر به من نرسیده است.»(12) ذهبى او را از اجلاّء علما و ثقات عصر خود دانسته،(13) و ابن حجر نیز او را صدوق معرفى کرده است(14).
ـ على بن عابس: او از رجال صحیح ترمذى است.(15) و اگر عیبى بر او وارد مى شود همانند شاگردش به جهت نقل فضایل اهل بیت(علیهم السلام) است. ولى مطابق نصّ ابن عدى حدیثش نوشته مى شود.(16)
ـ ابو الحجّاف: او که داوود بن ابى عوف نام دارد، از رجال ابى داوود و نسائى و ابن ماجه به حساب آمده، که احمد بن حنبل و یحیى بن معین او را توثیق کرده اند، و ابو حاتم نیز او را صالح الحدیث مى داند.(17) گرچه ابن عدى به جهت این که غالب احادیث او درباره اهل بیت(علیهم السلام) است، او را تضعیف کرده است.(18)
ـ اعمش: او از رجال صحاح ستّه به شمار مى آید(19).(20)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.