پاسخ اجمالی:
بنا به تصریح تاریخ نویسان برخی از اصحاب از جمله عمر، بعد از رحلت آن حضرت خواستار لغو دستور ایشان درباره همراهی و شتاب در حرکت سپاه اسامه یا فرماندهی شخصی باتجربه تر از اسامه شدند و بدیهی است این درخواست با نظریه عدالت صحابه سازگار نیست.
پاسخ تفصیلی:
بنا به تصریح تاریخ نویسان برخی از اصحاب در مقابل اجرای فرمان رسول خدا(صلي الله عليه و آله) بعد از رحلت آن حضرت دچار تعلّل شده و خواستار لغو آن دستور شدند! و این درخواست با نظریه عدالت صحابه سازگار نیست ما در اینجا به مواردی از آنها اشاره میکنیم:
1_ بعد از رحلت پیامبر (صلي الله عليه و آله) و فراغ از تجهیز و تدفین پیکر مطهر رسول خدا(صلي الله عليه و آله) و انجام بیعت با ابو بکر، ابوبکر دستور داد: اسامه همراهان خود را برای جنگ با روم آماده کند، برخی از مسلمین که عمر نیز با آنان همراه بود، پیشنهاد دادند که از این موضوع صرف نظر کرده، و مأموریت سپاه اسامه را لغو نماید.(1)
2_ تعداد زیادی از مردم که عمر نیز جزو آنان بود، از ابوبکر خواستند مأموریت سپاه اسامه لغو شود.(2)
3_ مردم به ابوبکر گفتند: اینان که بیعت با تو را شکستند، همه مسلمان و عرب هستند، بنابراین سزاوار نیست مسلمین اطراف تو را خالی کنند، ابوبکر در پاسخ گفت: سوگند به آنکه جان ابو بکر در دست اوست، اگر گمانم بر این باشد که درندگان مرا پاره پاره کنند، مأموریت سپاه اسامه را چنانچه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) دستور داده است به انجام می رسانم، گر چه جز من کسی باقی نماند .(3) و(4)
4_ عمر به ابوبکر گفت: انصار از من خواسته اند که به شما بگویم: آنان از تو می خواهند مردی مسن تر از اسامه فرماندهی سپاه رابرعهده داشته باشد؟ ابوبکر برخاست و ریش عمر را به دست گرفت و گفت: مادرت به عزایت بنشیند، و نابودت نماید ای پسر خطاب، رسول خدا(صلي الله عليه و آله) او را نصب نمود و تو به من دستور می دهی او را عزل نمایم؟(5)، (6).
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.