پاسخ اجمالی:
منظور پيامبر(ص) از تشبيه اهل بيت(ع) به کشتى نوح اين است که هرکس به آنها، در امور دينى، پناه بَرَد و فروع و اصولش را از اهل بيت اخذ کند، از غرق شدن در عذاب جهنم نجات مى يابد، و کسى که تخلف ورزد، غرق خواهد شد. و وجه تشبيه آنها به باب حطه اين است که خداوند انقياد و تسليم در برابر اهل بيت و متابعت از ائمه عترت را مظهر تواضع به حکم الهي قرار داده و اين را سبب مغفرت ملت اسلام دانسته است.
پاسخ تفصیلی:
از جمله ادله اى که مسلمان را به سوى اهل بیت(علیهم السلام) سوق مى دهد و انسان مؤمن را مجبور مى سازد که در امور دینى به آنها رجوع کند، این گفته هاى پیامبر است:
«أَلا اِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَیْتِى فِیْکُمْ مَثَلُ سَفِیْنَةِ نُوح مَنْ رَکِبَها نَجا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرَقَ»؛ (بدانید مثل اهل بیت من در میان شما، مثل کشتى نوح است، کسى که بر آن درآمد نجات یافت و آن کس که تخلف ورزید عقب ماند و غرق گردید).(1)
و نیز فرموده است: «همانا مَثَل اهل بیتم در میان شما، همچون مَثَل کشتى نوح است، کسى که بر آن درآمد نجات یافت و آن کس که تخلف ورزید غرق گردید؛ مثل اهل بیت من در میان شما، مَثل «باب حطّه» در بنى اسراییل است که هر کس از آن داخل شد، آمرزیده شد».(2)
و منظور از تشبیه اهل بیت(علیهم السلام) به «کشتى نوح» این است که هرکس به آنها، در امور دینى، پناه بَرَد و فروع و اصولش را از ائمه پاک اهل بیت اخذ کند، از عذاب جهنم نجات مى یابد و کسى که تخلف ورزد، همچون کسى است که در روز طوفان نوح، به کوه پناه بُرد تا نجات یابد، با این تفاوت که او در آب غرق شد و این در جهنم غرق مى شود ـ به خدا پناه مى بریم ـ .
و وجه تشبیه آنها به باب حطه این است که خداوند آن در را یکى از مظاهر تواضع در برابر جلال خود و سرفرود آوردن در برابر حکمش قرار داد و به همین جهت موجب مغفرت و آمرزش (بنى اسرائیل) مى شد.
در میان این امت نیز انقیاد و تسلیم در برابر اهل بیت و متابعت از ائمه عترت را مظهرى از مظاهر تواضع و سر فرود آوردن به حکم خداوند قرار داده است و این را سبب مغفرت ملت اسلام دانسته است.
ابن حجر، پس از ذکر این احادیث و امثال اینها، وجه تشبیه را بدین گونه بیان مى کند: «وجه تشبیه آنها به کشتى نوح این است که هر کس آنها را دوست بدارد و به سپاسگزارى خداوند که به آنها این مقام را داده، تعظیم کند و از هدایت علماى آنها برخوردار شود، از ظلمتِ مخالفت ها نجات مى یابد و کسى که تخلف کند، در دریاى کفران نعمت غرق و در پستى و بلندى طغیانگرى هلاک خواهد شد».(3)
و در همان جا اضافه کرده است: «تشبیه آنها به باب حطّه از این نظر است که داخل شدن از آن باب، چه باب اریحاء باشد، یا باب بیت المقدس، با تواضع و استغفار، سبب مغفرت مى شود، خداوند نیز دوستى اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را سبب مغفرت این امت قرار داده است».(4)، (5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.