پاسخ اجمالی:
برخى از علماى اهل سنت به ضعیف و جعلی بودن حدیث «اقتداى به شیخین» اشاره کرده اند، مانند: 1- ابوحاتم رازى. 2- ابوعیسى ترمذى. 3- ابوبکر بزّار. 4- ابوجعفر عقیلى. 5- ابوبکر نقّاش. 6- ابوالحسن دارقطنى. 7- ابن حزم اندلسى. 8- شمس الدین ذهبى. 9- نورالدین هیثمى. 10- ابن حجر عسقلانى و دیگران.
پاسخ تفصیلی:
برخى از علماى اهل سنت درباره جعلى بودن و عدم صحت حدیث «اقتداى به شیخین» عباراتى دارند که در ذیل به آنها اشاره مى کنیم:
1 ـ ابوحاتم رازى
مناوى در شرح «جامع الصغیر» سیوطى بعد از نقل این حدیث مى گوید: «ابوحاتم این حدیث را تضعیف کرده است...».(1)
2 ـ ابوعیسى ترمذى
ترمذى بعد از نقل این حدیث آن را به جهت وجود یحیى بن سلمه در سندش تضعیف مى کند.(2)
3 ـ ابوبکر بزّار
مناوى بعد از نقل این حدیث مى گوید: «بزّار همانند ابن حزم این حدیث را صحیح نمى داند».(3)
4 ـ ابوجعفر عقیلى
او بعد از نقل این حدیث در کتاب «الضعفاءالکبیر» مى گوید: «این حدیث منکرى است که اصلى براى آن از حدیث مالک نیست».(4)
5 ـ ابوبکر نقّاش
ذهبى بعد از نقل این روایت در ترجمه احمد بن محمّد بن غالب باهلى مى گوید: «ابوبکر نقّاش آن را واهى مى داند».(5)
ابن عدىّ این حدیث را از انس بن مالک در ترجمه حمّاد بن دلیل در ترجمه ضعفا آورده است.
6 ـ ابوالحسن دارقطنى
او بعد از نقل حدیث به سندش از عمرى مى گوید: «این حدیث ثابت نمى باشد و عمرى که در سند آن واقع شده ضعیف است».(6)
7 ـ ابن حزم اندلسى
او مى گوید: اما روایت «اقتدوا باللذین من بعدى...» حدیثى غیرصحیح است; زیرا از مولى ربعى مجهول و از مفضّل ضبّى غیرحجّت رسیده است».(7)
8 ـ شمس الدین ذهبى
او بعد از نقل حدیث مى گوید: «این حدیث غلط است و احمد مورد اعتماد نیست».(8)
9 ـ نورالدین هیثمى
او بعد از نقل این حدیث از طبرانى مى گوید: «در سند آن افرادى قرار دارند که من آن ها را نمى شناسم».(9)
10 ـ ابن حجر عسقلانى
او همانند ذهبى این حدیث را در چند مورد تضعیف و ابطال کرده است. او در ترجمه احمد بن صلیح بعد از نقل این حدیث مى گوید: «این حدیث غلط است و احمد مورد اعتماد نیست».(10)
او از جمله احادیث جعلى احمد جرجانى را حدیث «اقتدوا بالذین من بعدى ابى بکر و عمر» دانسته و آن را باطل معرفى کرده است(11).(12)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.