پاسخ اجمالی:
آیاتی که فرزند داشتن خدا را رد می کنند، عبارتند از: انبیاء، آیه 26: «آنها گفتند: خداوند رحمان فرزندى انتخاب کرده است. او منزّه است، بلکه [فرشتگان] بندگان شایسته اویند». بقره، آیه 116: «و (کافران) گفتند: خداوند، فرزندى براى خود انتخاب کرده است. ـ منزّه است او ـ بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست و همه در برابر او خاضعند». مریم، آیه 35: «هرگز براى خدا شایسته نبود که فرزندى اختیار کند؛ منزّه است او! هرگاه امرى را اراده کند، تنها به آن مى گوید: «موجود باش!» بى درنگ موجود مى شود.
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم تاکید زیادی بر توحید دارد و به شدت با این عقیده که خداوند را صاحب فرزند دانسته مخالفت کرده است.
از جمله آیاتی از قرآن کریم که فرزند گزیدن خداوند را ناروا شمرده اند:
«وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ»(1)؛ (آنها گفتند: «خداوند رحمان فرزندى (براى خود) انتخاب کرده است». او منزّه است، بلکه (فرشتگان) بندگان شایسته اویند).
«وَ قالُوا اتَّخَذَ اللّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»(2)؛ (و (کافران) گفتند: «خداوند، فرزندى براى خود انتخاب کرده است». ـ منزّه است او ـ بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست؛ و همه در برابر او خاضعند).
«ما کانَ لِلّهِ أَنْ یَتَّخِذَ مِنْ وَلَد سُبْحانَهُ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»(3)؛ (هرگز براى خدا شایسته نبود که فرزندى اختیار کند؛ منزّه است او! هرگاه امرى را اراده کند، تنها به آن مى گوید: «موجود باش!» بى درنگ موجود مى شود).
«وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً * لَقَدْ جِئْتُمْ شَیْئاً إِدّاً * تَکادُ السَّماواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنْشَقُّ الاْ َرْضُ وَ تَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً * أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمنِ وَلَداً * وَ ما یَنْبَغِی لِلرَّحْمنِ أَنْ یَتَّخِذَ وَلَداً»(4)؛ (و گفتند: «خداوند رحمان فرزندى اختیار کرده است». راستى مطلب زشت و زننده اى گفتید! نزدیک است به سبب این سخن آسمان ها از هم متلاشى گردد و زمین شکافته شود و کوه ها به شدّت فرو ریزد؛ از این رو که براى خداوند رحمان فرزندى قائل شدند! در حالى که سزاوار نیست خداوند رحمان، فرزندى اختیار کند).(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.