پاسخ اجمالی:
طبق آیه 123 سوره هود، اگر پرستش به خاطر عظمت و صفات جمال و جلال خداوند باشد، این صفات بیش از همه در خدا است. و اگر پرستش، به خاطر پناه بردن در حل مشکلات به معبود باشد، تنها خدا به همه چیز آگاه است و همه کارها به سوى او باز گردانده مى شود. به همین دلیل است که «توحید صفات» سبب «توحید عبادت» مى گردد.
پاسخ تفصیلی:
آیه 123 سوره «هود» دلیل لطیفى بر اختصاص پرستش به خدا بیان کرده است: «وَ لِلّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الأَمْرُ کُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ وَ ما رَبُّکَ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ»؛ (و [آگاهى از] غیب [و اسرار نهان] آسمان ها و زمین، تنها از آن خداست؛ و همه کارها به سوى او باز گردانده مى شود! پس او را پرستش کن! و بر او توکّل نما! و پروردگارت از کارهائى که مى کنید، هرگز غافل نیست!).
اگر پرستش به خاطر عظمت و صفات جمال و جلال باشد، این صفات، بیش از همه در خدا است، و دیگران در برابر او ناچیزند، بزرگ ترین نشانه عظمت، علم نامحدود و قدرت بى پایان است، که آیه فوق مى گوید: هر دو مخصوص او است.
و اگر پرستش، به خاطر پناه بردن در حل مشکلات به معبود باشد، چنین کارى در مورد کسى شایسته است که از همه نیازها و احتیاج هاى بندگان، و از اسرار غیب و نهان آنها با خبر است، و توانائى بر اجابت دعوت و انجام خواسته ها دارد، و به همین دلیل «توحید صفات»، سبب «توحید عبادت» مى گردد. (1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.