پاسخ اجمالی:
خداوند دوزخیان را از نعمت های بهشتی محروم دانسته و می فرماید: «دوزخیان خطاب به بهشتیان فریاد مى زنند: مقدارى آب یا آنچه خداوند به شما روزى داده، به ما ببخشید». در حقیقت آنان تمناى مواهب بهشتى را دارند، اما بهشتیان دست رد بر سینه آنان زده و می گویند: «خداوند اینها را بر کافران تحریم کرده است»؛ در حقیقت بهشتیان از بخشیدن این نعمت ها مضایقه ندارند؛ اما دوزخیان نمى توانند از نعمت هاى بهشتى بهره گیرند، در حقیقت این تحریم، یک نوع «تحریم تکوینى» است، همانند محرومیت بیماران از غذاهاى لذیذ و رنگارنگ.
پاسخ تفصیلی:
پاسخ این سؤال در آیه 50 سوره «اعراف» آمده است. خداى متعال مى فرماید: (دوزخیان ـ که در وضع بسیار ناگوارى به سر مى برند ـ خطاب به بهشتیان فریاد مى زنند: مقدارى آب یا آنچه خداوند به شما روزى داده، به ما ببخشید)؛ «وَ نادى أَصْحابُ النّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمّا رَزَقَکُمُ اللّهُ».
آرى آنها از بهشتیان تمناى آب و ارزاق بهشتى مى نمایند، تا عطش سوزان خود را تسکین بخشند و از آلام خود بکاهند.
ولى بلافاصله بهشتیان دست رد بر سینه آنها گذارده، (مى گویند: خداوند اینها را بر کافران تحریم کرده است)؛ «قالُوا إِنَّ اللّهَ حَرَّمَهُما عَلَى الْکافِرینَ».
جمله «إِنَّ اللّهَ حَرَّمَهُما عَلَى الْکافِرینَ»؛ (خداوند آنها را بر کافران حرام کرده) اشاره به این است که بهشتیان از بخشیدن این نعمت ها مضایقه ندارند؛ زیرا نه چیزى از آنها کم مى شود و نه در درون سینه، کینه اى نسبت به کسى دارند، حتى نسبت به دشمنانشان.
ولى وضع دوزخیان آن چنان است که نمى توانند از نعمت هاى بهشتى بهره گیرند، این تحریم، در حقیقت یک نوع «تحریم تکوینى» است، همانند محرومیت بسیارى از بیماران از غذاهاى لذیذ و رنگارنگ.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.