پاسخ اجمالی:
«معجزات پيامبران» دو مزيت بزرگ نسبت به «خوارق عادات بشرى» دارند: 1. خوارق عادات بشرى قابل معارضه اند؛ ولى معجزاتِ انبياء قابل معارضه نيستند. 2. خوارق عادات بشرى در برابر معجزات بزودى شكست مى خورند؛ چون از قدرت هاى كوچكى سرچشمه مى گيرند كه در مقابل قدرت بى پايانِ خداوند، كمترين مقاومتى ندارند و ...
پاسخ تفصیلی:
«معجزات پيامبران» دو مزيت بزرگ نسبت به «خوارق عادت بشرى» دارند.
الف) خوارق عادات بشرى قابل معارضه اند
يعنى ممكن است كسى مانند آنها را انجام دهد و به همين دليل انجام دهنده آن جرأت ندارد تحدّي (دعوت به معارضه) كند و بگويد: كيست كه بتواند چنين كارى انجام دهد؟؛ زيرا تنها قدرتِ او يك قدرت انسانى است و مانند او بسيار پيدا مى شود؛ ولى معجزاتِ انبياء قابل معارضه نيست. به همين جهت يكى از ويژگى هاى معجزه را همراه بودن با تحدّي شمرده اند. پيامبر چون كار خود را به كمك يك نيروى الهى انجام مى دهد مى تواند با كمال اطمينانِ خاطر بگويد: «اگر جهانيان جمع شوند نمى توانند مانند اين كار را انجام دهند» و اين اطمينان و جرأتِ خود نشانه اين است كه تكيه گاه آنها يك تكيه گاه مطمئن ماوراء طبيعى است.
ب) خوارق عادات بشرى تاب مقاومت در برابر معجزات ندارند
يعنى هنگامى كه خوارق عادت بشرى با معجزه در يك ميدان وارد شوند بزودى شكست مى خورند(1) و دليل آن هم روشن است؛ زيرا معجزه متكى به يك نيروى بى پايان و غير قابل شكست است؛ در حالى كه خوارق عادات بشرى از قدرت هاى كوچكى سرچشمه مى گيرند كه در مقابل قدرت بى پايانِ خداوند، كمترين مقاومتى ندارند.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.