پاسخ اجمالی:
برخی در صددند از اختلاف در مسئله ولادت حضرت مهدى(عج) بهره بردارى كرده و از آن براى سست جلوه دادن مسئله ولادت حضرت استفاده نمايد. در جواب باید گفت: اولاً: اختلاف در چیزی سبب بطلان آن نمي شود؛ چراكه كسي با وجود فرقه های مختلف اسلامی در اصل اسلام شک نمي كند. ثانياً: این اختلاف بدلیل خفقان سیاسی آن زمان امری طبیعی بود. ثالثاً: این اختلاف در مدتی نه چندان دور از بین رفت و اثری از آن نماند.
پاسخ تفصیلی:
احمد كاتب در صدد آن است كه از اختلافى كه در مسئله ولادت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) پديد آمده بهره بردارى كند و از آن براى سست جلوه دادن مسئله ولادت حضرت استفاده نمايد.
در پاسخ بايد گفت:
اولاً: اختلاف در موضوع و قضيه اى هرگز مستلزم نبودن آن موضوع نيست؛ بلكه بر وجود آن دلالت دارد و گرنه هيچ قضيه اى را نمى توان به اثبات رسانيد؛ زيرا در هر قضيه و موضوعى از جهات مختلف اختلاف شده است.
آيا امت اسلامى بعد از پيامبر(صلی الله عليه وآله) مطابق احاديث به 73 فرقه تقسيم نشدند؟ آيا اين افتراق و تفرق باعث مى شود كه اصل اسلام زير سؤال رفته و در گزاره هاى دينى شك نماييم؟
ثانياً: همان گونه كه از وضعيت سياسى آن زمان و مخفى بودن امر ولادت به جهت آن وضعيت استفاده مي شود اختلاف امرى طبيعى به نظر مى رسد.
ثالثاً: مطابق نقل شيخ مفيد(رحمة الله عليه) جامعه شيعى بعد از مدتى نه چندان دور به وحدت نظر در امر ولادت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) رسيدند. او مى گويد: «از اين فرقه ها كه ذكر شد در اين زمان كه سال 373 است به جز فرقه دوازده امامى كه قائل به امامت فرزند امام حسن عسكري(عليه السلام) است، وجود ندارد ... ».(1)
جالب توجه اينكه، انكار برخى بر ولادت امام مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) از ديد اهل بيت(عليهم السلام) مخفى نمانده و لذا در رواياتى به آن اشاره كرده اند. شيخ صدوق(رحمة الله عليه) به سند صحيح از امام موسى بن جعفر(عليهما السلام) نقل كرده كه فرمود: «صَاحِبُ هَذَا الْاَمْرِ مَنْ يَقُولُ النَّاسُ لَمْ يُوجَدْ بَعْدُ»(2)؛ (صاحب اين امر كسى است كه [بعضى از] مردم مى گويند: هنوز متولد نشده است).(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.