پاسخ اجمالی:
ابوداود سلیمان بن اشعث بن اسحاق بن بشیر ازدى (یا اسدى) سجستانى (202 ـ 275 ق) یکى از محدّثان طراز اول اهل سنت و نویسنده یکى از شش کتاب معتبر حدیثى (صحاح سته) آنان یعنى «سنن ابى داود» مى باشد. او در سجستان عراق به دنیا آمد و پس از مسافرت هاى فراوان به شهرهاى شام، مصر، جزیره ابن عمر -که امروزه در ترکیه کنونى واقع است-، خراسان و عراق براى استماع و حفظ احادیث نبوى در بصره ساکن شد و در همان جا در گذشت. علماى بزرگ اهل سنت توصیفات و توثیقات بسیار مبالغه آمیزى را براى ابوداود ذکر کرده اند. مثلا گفته اند که در شناخت و تخریج احادیث از همه معاصرانش برتر بوده است؛ یا چنانکه آهن در دستان داود پیامبر (علیه السلام) نرم مى شد، احادیث نیز در دست ابوداود سجستانى چون موم نرم بود! یا او به احمد بن حنبل شبیه بود و احمد بن حنبل از طریق مشابهت به اساتیدش به پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) شبیه بود!!
پاسخ تفصیلی:
ابوداود سلیمان بن اشعث بن اسحاق بن بشیر ازدى (یا اسدى) سجستانى (202 ـ 275 ق) یکى از محدّثان طراز اول اهل سنت و نویسنده یکى از شش کتاب معتبر حدیثى (صحاح سته) آنان یعنى سنن ابى داود مى باشد. او در سجستان عراق به دنیا آمد و پس از مسافرت هاى فراوان به شهرهاى مهم اسلامى براى استماع و حفظ احادیث نبوى در بصره ساکن شد و در همان جا در گذشت. از شهرهاى مهمى که براى استفاده از مشایخ حدیثى به آنها سفر کرده است مى توان به شهرهاى شام، مصر، جزیره ابن عمر -که امروزه در ترکیه کنونى واقع است-، خراسان و عراق اشاره کرد.
جایگاه ابو داود سجستانی:
علماى بزرگ اهل سنت توصیفات و توثیقات بسیار مبالغه آمیزى را براى ابوداود ذکر کرده اند. مثلا گفته اند که در شناخت و تخریج احادیث از همه معاصرانش برتر بوده است؛ یا چنانکه آهن در دستان داود پیامبر (علیه السلام) نرم مى شد، احادیث نیز در دست ابوداود سجستانى چون موم نرم بود! یا او به احمد بن حنبل شبیه بود و احمد بن حنبل از طریق مشابهت به اساتیدش به پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) شبیه بود!! یا او در عفاف، تقوا، و نسک در حدیث از همه بالاتر بود. او در حدیث به گونه اى قوى بود که حتى امام احمد نیز یک حدیث از او نقل کرده است؛ و آن حدیث، همان روایت حماد بن سلمه از ابو معشر دارمى از پدرش است که: «انّ رسول الله (صلى الله علیه وآله) سئل عن العتیره فحسّنها».
اساتید ابو داود سجستانی:
اساتید فروانى در شکل گیرى شخصیت حدیثى ابوداود نقش داشته اند؛ مثل: ابوعمر ضریر، عاصم بن على، سلیمان بن حرف، مسلم بن ابراهیم،: عبید الله بن رجاء، ابو الولید، صفوان بن صالح، هشام بن عمّار، قتیبه ابن سعید، ابن راهویه، ابوجعفر حنبلى، ابو توبه الربیع بن نافع، احمد بن ابى شعیب حرّانى، یزیدبن عبد ربّه، مسلم بن ابراهیم، ابو الولید طیالسى، عبد الله بن مسلمه قعنبى.
شاگردان ابو داود سجستانی:
او شاگردان فراوانى را در حدیث تربیت کرده بود؛ مثل: پسرش ابو بکر عبد الله بن ابى داود، احمد بن سلیمان نجّار آخرین راوى که از او روایت کرده است، ابو سالم محمد بن سعید جلودى که کتابى با عنوان «اخبار ابى داود» نوشته است، ابو عوانه اسفراینى، ابو بشر دولابى، اسماعیل صفّار، محمد بن یحیى صولى، ابو بکر نجّاد، احمد بن جعفر اشعرى، عبد الله بن اخى ابى زرعه رازى، و عبد الله بن محمد بن یعقوب بخارى; بنا به نقلى ترمذى و سنائى نیز از او حدیث نقل نموده اند.
کتابهای ابو داود سجستانی:
1 ـ «السنن» که به سنن ابى داود شهرت دارد و یکى از صحاح سته به شمار مى رود و منبع بسیار مهمى براى اهل سنت در زمینه عقاید، فقه، اخلاق، سیره، تاریخ، و تفسیرقرآن مى باشد که مورد توجه علماى اسلام واقع شده است.
2 ـ الناسخ و المنسوخ.
3 ـ المراسیل.
4 ـ الکتاب الزهد.
5 ـ البعث.
6 ـ تسمیه الاخوه.
7 ـ مسائل الامام احمد (بن حنبل) که اخیراً توسط انتشارات دار المعرفه در بیروت چاپ شده است.
8 ـ سوالات الآجرى لابى داود، که با تحقیق عبد العلیم عبد العظیم لالبستوى در عربستان و لبنان چاپ شده است.
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.