پاسخ اجمالی:
ابو عبد الله محمد بن یزید ربعی ابن ماجه قزوینى (209 ـ 273 ق) یکى از بزرگترین و مهم ترین راویان و نویسندگان حدیث اهل سنت است. او اهل قزوین بود و به بصره، بغداد، شام مصر، حجاز و رى مسافرت کرد تا دانش حدیثى خود را افزایش داده و احادیث صحیح را گردآورى کند که در نهایت یکى از شش کتاب معتبر (صحاح ستّه) یعنى «سُنَن ابن ماجه» را تدوین نمود. این کتاب در عقاید، فقه، اخلاق، تاریخ اسلام و سیره از مهم ترین منابع حدیثى به شمار مى رود تا آنجا که عدهای آن را حتى از کتاب «موطاء» مالک امام فرقه مالکیه برتر دانسته و بر آن ترجیح داده اند.
پاسخ تفصیلی:
ابو عبد الله محمد بن یزید ربعی ابن ماجه قزوینى (209 ـ 273 ق) یکى از بزرگترین و مهم ترین راویان و نویسندگان حدیث اهل سنت است. او اهل قزوین بود و به بصره، بغداد، شام مصر، حجاز و رى مسافرت کرد تا دانش حدیثى خود را افزایش داده و احادیث صحیح را گردآورى کند که در نهایت یکى از شش کتاب معتبر (صحاح ستّه) یعنى «سُنَن ابن ماجه» را تدوین نمود. این کتاب در عقاید، فقه، اخلاق، تاریخ اسلام و سیره از مهم ترین منابع حدیثى به شمار مى رود تا آنجا که عدهای آن را حتى از کتاب «موطاء» مالک امام فرقه مالکیه برتر دانسته و بر آن ترجیح داده اند.
جایگاه ابن ماجه:
سخنان دانشمندان رجال اهل سنت درباره اعتبار حدیثى وى متفاوت است و عدهای او را بسیار معتبر و برخى مثل ابن حجر عسقلانى او را ضعیف دانسته اند.
اساتید ابن ماجه:
او در مسافرت هاى خود به شهرهاى مختلف جهان اسلام از حضور اساتید بزرگ حدیث بهره برده است. که مهمترین آن عبارتند از: هشام بن عمرا، دُحَیم، عباسبن احمدخلاّل، عبد الله بن احمد بن بشیر بن ذکوان، محمود بن خالد، عباس بن عثمان، هشام بن خالد، ابوطاهر بن سرح، محمد بن رویح، محمد بن مصفّى، هشام بن عبد الملک یزنى، ابوبکرابن ابى شیبه، احمد بن عبده، اسماعیل بن ابن موسى فزارى و سوید بن سعید.
شاگردان ابن ماجه:
وی شاگردانی را تربیت کرده است که مهمترین آن عبارتند از: ابن سیبویه، محمد بن عیسى صفّار، اسحاق بن محمد، على بن ابراهیم بن مسلمه قطّان، احمد بن ابراهیم قزوینى و سلیمان بن یزید و احمد بن روح بغدادى.
کتاب های ابن ماجه:
ابن ماجه کتابهایی را تدوین و تالیف کرده است که مهمترین آن عبارتند از:
1 ـ کتاب السنن که یکى از صحاح سته بوده و به سنن ابن ماجه معروف است. و شرح هاى فراوانى بر آن نوشته شده است.
2 ـ تفسیرالقرآن،
3 ـ التاریخ.
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.