پاسخ اجمالی:
«حیله» در روایات، هم به معنای مثبت و هم در معنای منفی بکار رفته است و برای هر کدام از این موارد شاهدی از احادیث وجود دارد. حضرت علی(ع) در خطبه 122 از حیله به معنای منفی استفاده نموده است و در نامه 53 «نهج البلاغه»، حیله را در معنای مثبت آن استعمال کرده اند.
پاسخ تفصیلی:
حيله در احاديث و روايات، هم در معناى مثبت به كار رفته است و هم در معناى منفى؛ براى نمونه، از هر كدام روايتى را نقل مى كنيم:
الف: حيله منفى: حضرت على(عليه السلام) در خطبه 122 كه اشاره به بالا بردن قرآنها توسّط معاويه بر سر نيزه ها دارد مى فرمايد: «اَلَمْ تَقُولُوا،عِنْدَ رَفْعِهِمُ الْمَصاحِفَ حيلَةً وَ غيلَةً وَ مَكْراً وَ خَديعَةً، اِخْوانُنا وَ اَهْلُ دَعْوَتِنا»؛ (آيا شما [كه به حكميّت اعتراض مى كنيد] هنگامى كه لشگريان شام، قرآنها را از روى مكر و حيله و نيرنگ و فريب بر سر نيزه ها كردند، نگفتيد: شاميان برادران دينى ما هستند و آنها هم مسلمان هستند!؟) مى بينيد كه حضرت على(عليه السلام) در اين جملات، «حيله» را به معناى منفى آن استعمال كرده است.
ب: حيله مثبت: در عهدنامه مالك اشتر مى خوانيم: «اَللّهَ اَللّهَ فِى الطَّبَقَةِ السُّفْلى مِنَ الَّذينَ لا حيلَةَ لَهُمْ؛ مالك!»(1)؛ (مراقب قشر پايين و مستضعف و كم درآمد جامعه كه هيچ چاره اى ندارند و دستشان به جايى نمى رسد، باش!) حضرت امير مؤمنان(عليه السلام) در اين جمله، حيله را در معناى مثبت استعمال كرده است.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.