پاسخ اجمالی:
در انجيل يوحنّا تبديل شدن آب به شراب ناب را از نخستين معجزات مسيح معرّفى مىكند و عجيبتر اينكه در جملههايى كه در انجيل متّى از مسيح در روز پيش از شهادتش (به عقيده مسيحيان) نقل شده، صريحاً شراب را «خون مسيح» معرّفى مىكند.
پاسخ تفصیلی:
در انجيل يوحنّا تبديل شدن آب به شراب ناب را از نخستين معجزات مسيح معرّفى مىكند؛ آنجا كه مىگويد: «عيسى و شاگردانش را نيز به عروسى دعوت كردند و چون شراب تمام شد مادر عيسى بدو گفت شراب ندارند. [تا آنجا كه مىگويد] عيسى بديشان گفت: قدحها را از آب پر كنيد و آنها را لبريز كردند پس بديشان گفت: الان برداريد و به نزد رئيس مجلس ببريد پس بردند و چون رئيس مجلس آن آب را كه شراب گرديده بود بچشيد و ندانست كه از كجاست ليكن نوكران كه آب را چشيده بودند مىدانستند، رئيس مجلس داماد را مخاطب ساخته بدو گفت هر كسى شراب خوب را اوّل مىآورد چون مست شدند بدتر از آن را، ليكن تو شراب خوب را تا حال نگاه داشتى!! و اين ابتداى معجزاتى است كه از عيسى در «قاناى جليل»(1) صادر گشت و جلال خود را ظاهر كرد و شاگردانش به او ايمان آوردند».(2)
و عجيبتر اينكه در جملههايى كه در انجيل متّى از مسيح در روز پيش از شهادتش (به عقيده مسيحيان) نقل شده، صريحاً شراب را «خون مسيح» معرّفى مىكند، آنجا كه مىگويد: «و چون ايشان (يعنى شاگردانش) غذا مىخوردند عيسى نان را گرفته، بركت داد و پاره كرده به شاگردان داد و گفت: بگيريد و بخوريد اين است بدن من! و پياله را گرفته شكر نمود و بديشان داد و گفت همه شما از اين بنوشيد؛ زيرا كه اين است خون من!... امّا به شما مىگويم كه بعد از اين از ميوه مو نخواهم نوشيد تا روزى كه آن را با شما در ملكوت پدر خود تازه آشامم!».(3)
مسيحيان امروز هم براى تجديد آن خاطره، مراسمى به نام «عشاى ربّانى» برپا مىسازند و نان و شراب را به نام جسم و خون مسيح! با آداب خاصّى ميان افراد خود تقسيم مىكنند.
اكنون اين پرسش پيش مىآيد مايعى كه آثار سوءِ آن بر جسم و جان انسان محسوس است و زيانهاى بهداشتى آن در تمام كتابهاى بهداشتى نوشته شده و از نظر مفاسد اخلاقى و اجتماعى نيز زيانهايى غير قابل انكار دارد و حتّى كسانى كه به آن آلوده هستند مانند معتادان به موادّ مخدر، در عين اينكه از اثر تخديرى آن لذّتى زودگذر ميبرند به زيان آن معترفند، با اين حال چگونه مىتوان پذيرفت پيامبرى كه راهنماى اخلاقى مردم است شراب سازى كند، سهل است، نخستين معجزهاش ساختن شراب باشد و او و شاگردانش در مجلس عمومى آنچنان ميگسارى كنند؟!
و شگفتآور اينكه شراب را خون خود معرّفى كند؛ خونى كه در عروق انسان جريان دارد و مايه حيات و ادامه زندگى اوست. آيا ممكن است كتابى كه محتويّاتش از اين قبيل است يك كتاب آسمانى و راهنماى بشر باشد؟(4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.