پاسخ اجمالی:
مسأله «برزخ» از طرق عقلى و حسى قابل اثبات است؛ زيرا تمام دلائلى كه از وجود و بقاى روح مستقل از بدن خبر مى دهد دليل بر وجود عالَم برزخ است، چراكه طبق اين دلائل، روح انسان با مرگ بدن فانى نمى شود؛ چون از عوارض جسم نيست كه با فناى جسم از ميان برود، بلكه گوهر مستقلى است كه بدون جسم نيز به بقاى خود ادامه مى دهد، قبول اين سخن مساوى است با قبول عالم برزخ؛ چراكه سخن در اصل وجود عالم برزخ است، نه روحانى بودن آن.
پاسخ تفصیلی:
مسأله برزخ از طرق عقلى و حسى قابل اثبات است؛ زيرا تمام دلائلى كه از وجود و بقاى روح مستقل از بدن خبر مى دهد دليل بر وجود عالَم برزخ است، چراكه طبق اين دلائل، روح انسان با مرگ بدن فانى نمى شود؛ چون از عوارض جسم نيست كه با فناى جسم از ميان برود، بلكه گوهر مستقلى است كه بدون جسم نيز به بقاى خود ادامه مى دهد، قبول اين سخن مساوى است با قبول عالم برزخ؛ چراكه سخن در اصل وجود عالم برزخ است، نه روحانى بودن آن. از اين گذشته تماس و ارتباط با عالم ارواح كه امروز در ميان دانشمندان اين فن از مسلمات است به خوبى نشان مى دهد كه ارواح بعد از جدايى از بدن در عالمى مخصوص به خود باقى و برقرارند و ادراكاتى وسيع تر و گسترده تر دارند، گاه بخشى از علوم خود را از طريق ارتباط با مردم اين جهان به آنها منتقل مى كنند.
بسيارند كسانى كه از ارواح پيام هايى گرفته اند و بسيارند كسانى كه مى گويند روح را در «قالب مثالى» با چشم ديده اند، نمى گوييم همه مدعيان اين مطلب درست مى گويند، چراكه افراد دروغ پرداز و شياد و سود جويان منحرف از اين مسئله سوءِ استفاده فراوان كرده اند؛ ولى اين، سبب نمى شود كه اصل موضوع كه جنبه علمى و تجربى دارد زير سؤال قرار گيرد يا مورد انكار واقع شود؛ زيرا آن قدر افراد مورد اعتماد از تجربيات خود در اين زمينه خبر داده اند و آنقدر محافل علمى و دانشمندان بزرگ در اين راستا كتاب نوشته اند كه جايى براى انكار در اصل مسأله باقى نمانده است، حتى اگر بخواهيم به شرح گوشه اى از آن بپردازيم سخن بسيار به دراز مى كشد.(1) بنابراين عالم برزخ را از اين طرق نيز مى توان اثبات كرد.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.