پاسخ اجمالی:
نظریه عدالت همه صحابه که یکی از مهمّ ترین عقاید اهل سنّت است با آیات قرآن منافات دارد؛ از جمله قرآن در آیه 6 سوره حجرات برخی صحابه (که طبق نظر بسیاری از مفسران ولید بن عقبه می باشد) را فاسق می داند پس این گروه نمی توانند عادل باشند.
پاسخ تفصیلی:
نظریه عدالت صحابه که یکی از مهمّ ترین عقاید اهل سنّت است با آیات قرآن منافات دارد. قرآن مى فرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهالَة فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمِینَ»(1)؛ (اى کسانى که ایمان آورده اید، اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، تحقیق کنید، مبادا از روى جهالت سراغ قومى بروید، سپس بر آنچه انجام داده اید پشیمان شوید).
خداوند دستور مى دهد در خبر فاسق تحقیق شود و احتیاط مراعات گردد، تا طبق سخن او حکم نشود و در واقعِ امر، دروغگو یا خطاکار باشد.
ابن کثیر گوید: بسیارى از مفسّران گفته اند آیه در باره ولید بن عقبه نازل شد، آنگاه که پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) براى جمع آورى زکات از بنى المصطلق نزد حارث بن ضرار فرستاد که رئیسشان بود تا زکاتى را که جمع شده و نزد او بود تحویل بگیرد. چون ولید، بخشى از راه رفت، ترسید و پیش پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و گفت: یا رسول الله، حارث به من زکات نداد و مى خواست مرا بکشد. پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) خشمگین شد و گروهى را نزد حارث فرستاد.
حارث با همراهانش مى آمدند که با گروه اعزامى پیامبر(صلى الله علیه وآله) روبرو گشتند که از مدینه خارج شده بودند. به آنان گفتند: این حارث است. وقتى به هم رسیدند، حارث پرسید: به کجا اعزام شده اید؟ گفتند: به سوى تو. گفت: براى چه؟ گفتند: پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) ولید بن عقبه را نزد تو فرستاده، او مى گوید تو زکات نداده اى و مى خواستى او را بکشى.
گفت: قسم به آنکه محمد(صلى الله علیه وآله) را به حق مبعوث کرد، من هرگز ولید را ندیده ام و پیش من نیامده است. حارث وقتى خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسید، حضرت پرسید: زکات نداده اى و مى خواستى فرستاده مرا به قتل برسانى؟ گفت: نه به خدا قسم، من او را ندیده ام و پیش من نیامده است. من خودم چون دیدم مأمور دریافت زکات از سوى پیامبرخدا(صلى الله علیه وآله) نیامد، ترسیدم مبادا خدا و رسول از من خشمگین شوند، آنگاه این آیه «إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَیَّنُوا» نازل شد.(2) (3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.