پاسخ اجمالی:
حدیث ولایت به روایت احمد بن حنبل از عمران بن حُصین اعتبار دارد؛ چون رجال سند این حدیث همگى از مشاهیر و ثقات مورد قبول اهل سنت اند.
پاسخ تفصیلی:
احمد بن حنبل از عبدالرزاق و عفّان، از جعفر بن سلیمان، از یزید رشک، از مطرف بن عبدالله، از عمران بن حصین نقل کرده که گفت: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) لشکرى را به فرماندهى على بن ابى طالب(علیه السلام)[به سمت يمن] فرستاد. حضرت در آن سفر کارى را انجام داد. چهار نفر از اصحاب محمّد(صلى الله علیه وآله) با هم عهد کردند که خبر را به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) برسانند. عمران مى گوید: ما هر گاه از سفرى باز مى گشتیم ابتداءً خدمت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) رسیده و بر او سلام مى کردیم. عمران مى گوید: اى رسول خدا! على فلان کار را انجام داد. پیامبر(صلى الله علیه وآله) صورت خود را از او برگرداند. نفر دوم ایستاد و همان سخنان را تکرار کرد. پیامبر صورت خود را برگرداند. نفر سوم ایستاد و همان سخنان را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) عرض کرد. حضرت روى از او برتافت. نفر چهارم اعتراض نمود حضرت رو به او کرده در حالى که غضبناک شده و رنگ حضرت قرمز شده بود، فرمود: «دعوا علیاً، دعوا علیاً، انّ علیاً منّى و انا منه، و هو ولىّ کل مؤمن بعدى»؛ (رها کنید على را، رها کنید على را، همانا على از من و من از اویم، و او ولىّ هر مؤمن بعد از من است).(1)
رجال سند این حدیث همگى از مشاهیر و ثقات مورد قبول اهل سنت اند.
الف) عبدالرزاق بن همام یمنى صنعانى؛ وى کسى است که مورد مدح و منقبت یافعى(2) و سمعانى(3) و ابن خلکان(4)قرار گرفته است.
ب) عفان بن مسلم نیز در رجال، ثقه و ثبت معرفى شده است.(5)
ج) جعفر بن سلیمان؛ او مطابق نظر ابوحاتم از ثقات متقن در روایت است.(6)
ذهبى او را ثقه، فقیه و از زهاد شیعه به حساب آورده است.(7)
ابن حجر مى گوید: او صدوق زاهد است.(8)
د) یزید رشک؛ او کسى است که همه صاحبان صحاح از او روایت نقل مى کنند. و ذهبى او را ثقه متعبّد معرفى کرده است.(9)
هـ) مطرف بن عبدالله؛ او کسى است که از رجال احادیث صحاح بوده و ذهبى نیز او را از عبّاد اهل بصره معرفى کرده است. و ابن حجر او را ثقه و فاضل مى داند.(10)
و) عمران بن حصین؛ او از اصحاب رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بوده که در جنگ هاى بسیارى با رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شرکت کرده است، و از رجال بخارى و مسلم به شمار مى آید.(11)، (12)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.