پاسخ اجمالی:
بر اساس روایات، اهل سنّت، مراد از «اولى الامر» در آیه 59 سوره نساء، امامان معصوم هستند. حسکانى با سند خود از امام على(ع)، از پیامبر(ص) نقل کرده که فرموده: «شریکان من کسانى اند که خداوند اطاعت آنان را با اطاعت خویش و من مقرون ساخت». هم چنین حاکم حسکانى در شأن نزول این آیه می نویسد:«اولى الامر هنگامى که رسول خدا(ص) ایشان را در مدینه به جاى خود نشاند و على(ع) عرض کرد: آیا مرا در میان زنان و کودکان وا مى گذارى؟ پیامبر(ص) فرمود: آیا خشنود نیستى براى من به منزله هارون براى موسى باشى؟».
پاسخ تفصیلی:
مطابق برخى از روایات اهل سنّت، مراد از «اولى الامر» در آیه 59 سوره نساء امامان از اهل بیت عصمت و طهارتند:
حاکم حسکانى با سند خود از امام على(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: «شریکان من کسانى اند که خداوند اطاعت آنان را با اطاعت خویش و من مقرون ساخت و درباره آنان چنین نازل کرد: «أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الاَْمْرِ مِنْکُمْ»(1)؛ (اى کسانى که ایمان آوردید، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر(خدا) و پیشوایان (معصوم) خود را). من گفتم: اى پیامبر خدا! آنان چه کسانى اند؟
فرمود: تو نخستین آنان هستى.»(2)
جوینى نیز به سند خود در ضمن حدیثى طولانى نقل مى کند که امام على(علیه السلام) خطاب به برخى از صحابه فرمود: «... شما را به خدا سوگند مى دهم آیا مى دانید هنگامى که آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ...» نازل شد، مردم گفتند: اى رسول خدا! آیا «اولى الامر» افرادى خاصّ از مؤمنانند یا شامل همه آنان مى شود؟ پس خداوند به پیامبرش دستور داد، والیان امر را به مردم معرفى کند و براى ایشان، همان گونه که نماز و زکات و حج را تفسیر کرده است، ولایت را نیز تفسیر کند. پس رسول خدا(صلى الله علیه وآله) من را در غدیر خم براى مردم منصوب کرد....»(3)
و نیز حاکم حسکانى به نقل از مجاهد بن جبر تابعى، شأن نزول آیه را درباره جانشینى امام على(علیه السلام) بعد از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده و مى نویسد: (اولى الامر) درباره امیرالمؤمنین نازل شد، هنگامى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ایشان را در مدینه به جاى خود نشاند و على(علیه السلام) عرض کرد: آیا مرا در میان زنان و کودکان وا مى گذارى؟ پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: آیا خشنود نیستى براى من به منزله هارون براى موسى باشى؟(4).(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.