پاسخ اجمالی:
با مراجعه به کتب دانشمندان اهل سنت، مشاهده مى نماییم که این علما به بسیارى از روایاتى که درباره خلافت و فضایل خلفا نقل شده، نسبت کذب و جعل داده اند.
پاسخ تفصیلی:
با مراجعه به کتب اهل سنت مشاهده مى نماییم که بسیارى از روایاتى که درباره خلافت و فضایل خلفا نقل شده، به کذب و جعل نسبت داده شده است. در اینجا به برخى از این روایات اشاره مى کنیم:
1 ـ ابن عباس از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: «هیچ درختى در بهشت نیست جز آن که بر هر ورقه آن نوشته شده:«لا اله الاّ الله، محمّد رسول الله، ابوبکر الصدیق، عمر الفاروق، عثمان ذوالنورین»(1) طبرانى بعد از نقل آن مى گوید: این حدیث جعلى است، و على بن جمیل که در سند آن واقع شده بسیار جعل کننده است و این حدیث تنها از طریق او رسیده، و نیز ذهبى آن را باطل دانسته است.(2)
2 ـ انس از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: شبى که مرا به معراج بردند داخل بهشت شدم، ناگهان سیبى را دیدم که از دست حوریه اى آویزان بود. گفت: من براى عثمان هستم که مظلوم کشته شد.
این حدیث را ذهبى در «میزان الاعتدال» از طریق عباس بن محمّد عدوى وضّاع نقل کرده و گفته: این خبر جعلى است.(3) و ابن حجر مى گوید: براى این خبر اصلى از کلام پیامبر نیست.(4)
3 ـ براء بن عازب از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: همانا خداوند براى ابوبکر در اعلا علیین گنبدى از یاقوت سفید قرار داده... براى آن چهار هزار درب است، هر گاه ابوبکر مشتاق لقاى خدا شد درى از آن باز مى شود و به خداوند نظاره مى کند.
خطیب بغدادى بعد از نقل این حدیث مى گوید: این حدیث از جعلیّات محمّد بن عبدالله بن ابوبکر اشنانى است.(5)
4 ـ ابوهریره از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: امینان نزد خداوند سه نفرند: من و جبرئیل و معاویه.
خطیب بغدادى و ابن حبان و نسائى مى گویند: این حدیث باطل و جعلى است.(6)
5 ـ ابوهریره از پیامبر نقل کرده که فرمود: خداوند مرا از نور خود خلق کرد و ابوبکر را از نور من و عمر را از نور ابوبکر و عثمان را از نور عمر خلق نمود. و عمر چراغ اهل بهشت است.
ذهبى این خبر را دروغ دانسته،(7) و ابونعیم مى گوید: این خبر باطل بوده و مخالف کتاب خدا است.
6 ـ جابر از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: دشمن ندارد ابوبکر و عمر را مؤمن، و دوست ندارد آن دو را منافق.
ذهبى آن را از جعلیات معلّى بن هلال طحّان دانسته است. او کسى است که احمد درباره وى گفته: تمام احادیث او جعلى است. او نیز مى گوید: این حدیث صحیح نیست و معلّى متهم به کذب است(8).(9)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.