پاسخ اجمالی:
«حدیث طیر» را مى توان از راه هاى گوناگون تصحیح نمود، از جمله: 1 ـ عدالت راویان: در برخى از سندهاى حدیث طیر افرادى مثل نسائی، زکریا بن یحیی و... وجود دارند که همگى از مقام وثاقت و عدالت نزد اهل سنت برخوردارند. 2 ـ تصریح به صحّت توسط برخى از علماى اهل سنت مثل: ذهبی، حاکم نیشابوری که آنرا طبق مبنای بخاری و مسلم صحیح دانسته، و... .
پاسخ تفصیلی:
«حدیث طیر» را مى توان از راه هاى گوناگون تصحیح نمود:
1 ـ عدالت راویان
در برخى از سندهاى حدیث طیر افرادى وجود دارند که همگى از مقام وثاقت و عدالت نزد اهل سنت برخوردارند،
از قبیل: نسائى(1)، زکریا بن یحیى(2).
2 ـ تصریح به صحّت
برخى از علماى اهل سنت تصریح به صحّت «حدیث طیر» نموده ان؛ امثال:
ـ قاضى القضاة عبدالجبار بن احمد معتزلى.
ـ محمد بن یوسف گنجى شافعى(3).
ـ ابن صباغ مالکى(4).
ـ عبدالله بن محمّد مطیرى.
ـ حاکم نیشابورى، (405 هـ.ق)؛ او مى گوید: «حدیث طیر صحیح است و لازم بود که بخارى و مسلم آن را در صحیح خود نقل مى کردند؛ زیرا رجال آن ثقه مى باشند و شرط صحّت حدیث نزد این دو نفر را دارد».
و نیز مى گوید: «این حدیث را جماعتى از اصحاب انس که بیش از سى نفرند نقل کرده اند. و به طریق صحیح از على(علیه السلام) و ابوسعید خدرى و سفینه این روایت نقل شده است».(5)
ـ هیثمى؛ او بعد از نقل «حدیث طیر» مى گوید: «بزار و طبرانى آن را به اختصار نقل کرده اند. و رجال طبرانى رجال صحیح است غیر از فطر بن خلیفه که ثقه مى باشد».(6)
ـ ذهبى؛ او مى گوید: «حدیث طیر طرق بسیارى دارد، و من آن ها را در کتابى جمع آورى کرده ام، و مجموع آن طرق به حدّى است که موجب مى شود براى حدیث اصلى باشد».(7) (8)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.