پاسخ اجمالی:
تعدادی از مسلمانان از يهود سؤالاتى در ارتباط با ظهور پيامبر(ص) کردند، ولی یهودیان مطالب تورات در این باره را کتمان کردند، لذا آيه فوق نازل شد و مسئوليت کتمان حق را به آنها گوشزد کرد.
پاسخ تفصیلی:
در می خوانیم: «إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فِی الْکِتابِ أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ»؛ (کسانى که دلائل روشن، و وسیله هدایتى را که نازل کرده ایم، بعد از آن که در کتاب براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند؛ و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند).
شأن نزول:
«جلال الدین سیوطى» در «اسباب النزول» از «ابن عباس» چنین نقل مى کند: چند نفر از مسلمانان همچون «معاذ بن جبل»، «سعد بن معاذ» و «خارجة بن زید» سؤالاتى از دانشمندان یهود پیرامون مطالبى از «تورات» (که ارتباط با ظهور پیامبر(صلى الله علیه وآله) داشت) کردند، آنها واقع مطلب را کتمان، و از توضیح خوددارى کردند، آیه فوق درباره آنها نازل شد، (و مسئولیت کتمان حق را به آنها گوشزد کرد).(1)، (2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.