پاسخ اجمالی:
ظلم و ستم معمولاً یا بر اثر جهل است، یا احتیاج و یا کمبودهاى روانى. کسى که هم عالم مطلق است و هم بى نیاز، ممکن نیست ظلم کند، نه این که نتواند ظلم کند (آن چنان که طایفه اشاعره تصور کرده اند) بلکه در عین توانائى، به خاطر این که حکیم و عالم است، از ظلم کردن خوددارى مى نماید و هر چیز را در این جهان در جاى خود قرار مى دهد و با هر کس طبق اعمالش، رفتار مى کند.
پاسخ تفصیلی:
از آنجا که ظلم و ستم معمولاً یا بر اثر جهل است، یا احتیاج و یا کمبودهاى روانى، کسى که نسبت به همه چیز و همه کس عالم و از همه بى نیاز و هیچ کمبودى در ذات مقدس او نیست، ممکن نیست ظلم کند، نه این که نمى تواند ظلم کند و نه این که ظلم و ستم در مورد او متصور نباشد (آن چنان که طایفه اشاعره تصور کرده اند) بلکه در عین توانائى، به خاطر این که حکیم و عالم است، از ظلم کردن، خوددارى مى نماید و هر چیز را در جاى خود در این جهان پهناور هستى قرار مى دهد، و با هر کس طبق شایستگى و اعمالش، رفتار مى کند. (1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.