پاسخ اجمالی:
در این که شهادت دهنده چه کسى بود؟ آیا یکى از بستگان همسر عزیز مصر بود؟ یا مرد دانشمندی از مشاوران عزیز بوده و یا بچه شیرخوارى بوده که همچون مسیح(ع) به اذن الهی به سخن آمده است و یا همان دریدگى پیراهن با زبان حال شهادت داده است، در میان مفسران گفتگو است.
پاسخ تفصیلی:
در این که شهادت دهنده چه کسى بود که پرونده یوسف و همسر عزیز را به سرعت جمع و جور و مختومه ساخت و بى گناه را از گنهکار آشکار نمود؟ در میان مفسران گفتگو است:
بعضى گفته اند: یکى از بستگان همسر عزیز مصر بود، و کلمه «مِنْ أَهْلِها» گواه بر این است، و قاعدتاً مرد حکیم، دانشمند و باهوشى بوده است، که در این ماجرا که هیچ شاهد و گواهى ناظر آن نبوده، توانست از شکافتن پیراهنى! حقیقت حال را ببیند، و مى گویند این مرد از مشاوران عزیز مصر، و در آن ساعت، همراه او بوده است.
تفسیر دیگر این که: بچه شیرخوارى از بستگان همسر عزیز مصر، در آن نزدیکى بود، و یوسف از عزیز مصر خواست، که داورى را از این کودک بطلبد، عزیز مصر، نخست در تعجب فرو رفت که مگر چنین چیزى ممکن است؟
اما هنگامى که کودک شیرخوار ـ همچون مسیح(علیه السلام) در گهواره ـ به سخن آمد، و این معیار و مقیاس را براى شناختن گنهکار از بى گناه به دست داد متوجه شد که یوسف(علیه السلام)یک غلام نیست، بلکه پیامبرى است یا پیامبرگونه!.
در روایاتى که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) و اهل تسنن وارد شده، به این تفسیر اشاره شده است، از جمله «ابن عباس» از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل مى کند: چهار نفر در طفولیت سخن گفتند: فرزند آرایشگر فرعون، شاهد یوسف، صاحب جریج و عیسى بن مریم.
در تفسیر «على بن ابراهیم» نیز از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: شهادت دهنده کودکى در گاهواره بود.
ولى باید توجه داشت، هیچ یک از دو حدیث بالا، سند محکمى ندارد، بلکه هر دو مرفوعه است.
سومین احتمالى که داده اند این است: شاهد، همان دریدگى پیراهن بود که با زبان حال این شهادت را داد، ولى با توجه به کلمه «مِنْ أَهْلِها» (شاهد از خاندان همسر عزیز مصر بود) این احتمال بسیار بعید به نظر مى رسد، بلکه منتفى است.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.