پاسخ اجمالی:
دلالت منابع تاریخی بر جریان تولد حکیم بن حزام در کعبه قطعی نیست؛ این ادعا حدود سیصد سال بعد از تولد حکیم بن حزام، توسط افراد مجهولی نقل شده است و شواهد فراوانی وجود دارد که جعلی می باشد. این روایت مشکوک بدلیل اتهامات و شائبه های بسیاری مردود و غیر قابل پذیرش است. حافظ کنجی از علمای اهل سنت نیز می گوید: «امیر مؤمنان(ع) شب جمعه سیزده رجب، سال سی ام بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد. کسی پیش از آن حضرت و بعد از آن، در داخل کعبه به دنیا نیامده است و این، از فضایل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقامش به او عنایت کرده است».
پاسخ تفصیلی:
3. مصعب بن عثمان حدود دویست سال بعد از تولّد حکیم بن حزام به دنيا آمده است؛ چگونه است که هیچ کس غیر از مصعب طی این سالهای طولانی از این ماجرا مطلع نشده و مصعب با این فاصله زمانی از این نوع تولد مطلع شده و آن را نقل کرده است؟!
4. علاوه بر ضعف سند و مرسل بودن حدیث این ادعا، شاهد دیگری که بر جعلی بودن این ماجرا دلالت دارد، انگیزه راویان آن می باشد. حكيم بن حزام با خاندان زبير پسر عمو هستند، زیرا نسل حكيم بن حزام بن خويلد بن أسد بن عبد العزي و خاندان زبير به اسد بن عبد العزي مي رسند.(2) بنابراین طبیعى است راویان این حدیث که بى تردید از هواداران زبیر بودند، اخبار متواتر و تصریح مورّخان و محدّثان بر ولادت امام على(علیه السلام) درون کعبه و این که احدى قبل و بعد از او در آنجا متولد نشده، را نادیده بگیرند و ادعا کنند که جز حکیم بن حزام احدى در درون کعبه به دنیا نیامده است!(3) یعنی خاندان زبير به خاطر دوستي عمو زاده خود و به دلیل جهت گیری های آشکار و مغرضانه علیه خاندان اهل بيت(ع) این روایت را جعل کرده اند، کما اینکه افسانه های بسياری را به خاطر زير سؤال بردن فضائل اختصاصی امير مؤمنان(ع) جعل كرده اند.
برفرض ورود مادر حکیم بن حزام به کعبه، این ورود به صورت اتفاقی بوده و معجزه محسوب نمی شود و قابل قیاس با ورود مادر امام علی(علیه السلام) به کعبه که به طرز اعجازآمیزی بوده است، نمی باشد.
در بسیاری از نقل هایی که جریان ورود مادر حکیم بن حزام به کعبه ذکر شده است به این نکته اشاره شده است که درب کعبه بخاطر مناسبتی باز بوده و او به همراه برخی زنان قریش وارد کعبه شده است؛ اینکه در کعبه باز باشد و زن حامله ای از فرصت استفاده کند و وارد کعبه شود تا فرزندش در کعبه به دنیا آید نشانه توجه خداوند به آن زن و فرزند نیست؛ اما اگر زن حامله ای کنار کعبه باشد و دیوار آن شکافته شود و سه روز در کعبه باشد تا فرزند او در آنجا به دنیا آید، خبر از توجّه خدواند به آن مادر و فرزند می دهد و افتخار بزرگی است که تنها نصیب امام علی(ع) شده است و هرگز نصیب هیچ کسی نشده و نخواهد شد.(4)
«علامه امینی» درباره ولادت امام علی(ع) در کعبه می گوید: «این حقیقتی آشکار است که شیعه و سنی در اثبات آن متفق هستند و احادیث آن متواتر و کتابها از آن لبریز است، پس ما از داد و فریاد یاوه سرایان و سخن گویان بى هدف، بعد از تصریح جمع زیادى از بزرگان شیعه و سنّى بر تواتر اتفاق این حادثه تاریخى، باکى نداریم».(5) وی سپس نام تعداد زیادی از علمای اهل سنت و شیعه را که به این مطلب تصریح کرده اند ذکر می کند.(6)
همچنین عالم مشهور اهل سنت، حاکم نیشابورى درباره فضیلت تولد امام علی(ع) در کعبه این چنین ادعای تواتر نموده است: «اخبار متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین على بن ابى طالب را در درون خانه کعبه به دنیا آورد».(7)
مسعودی نیز به جریان تولد امام علی(ع) در کعبه اشاره کرده است.(8)
حافظ کنجی از علمای اهل سنت نیز می گوید: «ولد امیرالمومنین علی بن أبی طالب بمکه فی بیت الله الحرام لیله الجمعه لثلث عشره لیله خلت من رجب سنه ثلثین من عام الفیل و لم یولد قبله و لا بعده مولود فی بیت الله الحرام سواه إکراما له بذلک و إجلالا لمحله فی التعظیم»(9)؛ (امیر مؤمنان(ع) شب جمعه سیزده رجب، سال سی ام بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد. کسی پیش از آن حضرت و بعد از آن، در داخل کعبه به دنیا نیامده است و این، از فضایل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقامش به او عنایت کرده است).
ابن صباغ مالکی از علمای اهل سنت نیز در الفصول المهمه نزدیک به همین عبارات را آورده است.(10)
و ... .
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.