پاسخ اجمالی:
براى اثبات وجود «اعراف» هيچ دليل عقلي وجود ندارد؛ زيرا عقل تنها كليات مربوط به حساب و كتاب و پاداش و كيفر را اثبات مى كند؛ اما مواقف قيامت، مراحل پاداش و كيفر و چگونگى ورود بهشتيان در بهشت و دوزخيان در دوزخ و صراط و اعراف و مانند آن تنها با دليل نقلى قابل اثبات است.
پاسخ تفصیلی:
براى اثبات وجود «اعراف» هيچ دليل عقلي وجود ندارد؛ زيرا عقل تنها كليات مربوط به حساب و كتاب و پاداش و كيفر را اثبات مى كند، چرا كه اگر اينها نباشد با عدالت و حكمتِ خدا سازگار نخواهد بود؛ اما مواقفِ قيامت و مراحلِ پاداش و كيفر، چگونگى ورود بهشتيان در بهشت و دوزخيان در دوزخ و صراط و اعراف و مانند آن از جزئيات قيامت مسائلى نيست كه جز از طريق دليل نقلى قابل اثبات باشند.
ولى با توجه به اينكه شفاعت نيز از حكمت خداوند سرچشمه مى گيرد و طبعاً شفيعان بايد افراد والامقام و بلندمرتبه اى باشند كه از ضعيفان دستگيرى كنند، يك اشاره كمرنگ در اعماق حكم عقل به مسئله اعراف مى توان يافت. (دقت كنيد)(1)
گردآوري از كتاب: پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1386 شمسی، چاپ: نهم، ج 6، ص 554.
مطالعه کتاب: http://mk6.ir/VgNdD
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.