پاسخ اجمالی:
«فاتح» از ماده «فتح»، اگر به معنى قضاوت باشد، خدا بهترين داوران است؛ چرا كه حكم ديگران آميخته با انواع خطاها و انحرافات يا هوس هاى مادى است؛ ولى حكم او خالى از هر گونه خطا و اشتباه، و هر گونه افراط و تفريط و هر گونه تمايل به باطل است؛ چرا كه علمش بى پايان و از همگان بى نياز مى باشد! و اگر «فتح» به معنى گشودن كارهاى بسته باشد، باز او بهترين گشايندگان است؛ چرا كه هيچ كارى در برابر قدرت او مشكل نيست و اگر منظور، گشودن درهاى رحمت باشد، صاحب چنان رحمتى است كه عالم هستى را زير پوشش خود قرار داده است.
پاسخ تفصیلی:
خداوند در آيه 89 سوره اعراف به عنوان «خَيْرُ الْفاتِحين» توصيف شده است. «فاتح» از ماده «فتح»، اگر به معنى حُكم و قضاوت باشد، مفهومش اين است خدا بهترين داوران است؛ چرا كه حكم ديگران آميخته با انواع خطاها و انحرافاتى است كه از تمايلات شخصى و گروهى يا هوس هاى مادى سرچشمه مى گيرد؛ ولى حكم او خالى از هر گونه خطا و اشتباه، هرگونه افراط و تفريط و هر گونه تمايل به باطل است؛ چرا كه علمش بى پايان و از همگان بى نياز مى باشد! و اگر «فتح» به معنى هرگونه گشودن كارهاى بسته باشد، باز او بهترين گشايندگان است؛ چرا كه هيچ كارى در برابر قدرت او مشكل نيست و اگر منظور، گشودن درهاى رحمت باشد، او صاحب چنان رحمتى است كه عالم هستى را زير پوشش خود قرار داده، در حالى كه اگر رحمتى در موجودات ديگر باشد محدود و جزئى است.
در واقع «فتح» معنى وسيع و گسترده اى دارد كه همه آنها به گشودن باز مى گردد گاه گشودن معنوى و گاه مادى است، گاه گشودن درهاى علم و رحمت است و گاه گشودن عقده نزاع ميان دو نفر و يا گشودن گره جنگ و ظاهراً «خَيْرُ الْفاتِحين» معنى وسيعى دارد كه تمام اين امور را شامل مى شود.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.