پاسخ اجمالی:
امام علی(ع) در ارتباط با لزوم «شکر منعم» می فرماید: «حتى اگر خدا تهديد به عذاب در برابر عصيان نكرده بود؛ واجب بود به پاس نعمت هايش نافرمانى او نكنند». همچنین امام باقر(ع) می فرماید: «شبى عايشه از پیامبر(ص) سؤال كرد: چرا خود را [براى عبادت] اين همه به زحمت مىافكنى در حالى كه خداوند گناهان گذشته و آينده تو را بخشيده است؟ حضرت فرمودند: آیا من نباید بنده شکرگزار او باشم».
پاسخ تفصیلی:
در حديثى از اميرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است: «لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللهُ عَلى مَعْصِيَتِهِ لَكانَ يَجِبُ اَلّا يُعْصى شُكْرآ لِنِعَمِهِ»(1)؛(حتى اگر خداوند تهديد به عذاب در برابر عصيان نكرده بود؛ واجب بود به پاس نعمت هايش نافرمانى او نكنند). تعبير به واجب «يجب» در اين حديث در حقيقت همان وظيفه اى است كه از عواطف انسان مايه مى گيرد.
همچنین در حديث ديگرى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «شبى رسول خدا نزد عايشه بود؛ او سؤال كرد: چرا خود را [براى عبادت] اين همه به زحمت مى افكنى در حالى كه خداوند گناهان گذشته و آينده تو را بخشيده است؟(2) فرمود: «أَلا أَكُوْنُ عَبْدا شَكُوْرا؟»(3)؛ (آيا من نبايد بنده شكرگزار از او باشم؟!)».
امام چهارم على بن الحسين(علیه السلام) در يكى از دعاهاى صحيفه سجاديه مى فرمايد: «حمد و ستايش براى خداوندى است كه اگر طريق شناخت حمدش را در برابر نعمتهاى پى در پى و فراوان او از بندگانش باز مى داشت تا از نعمت هايش استفاده كنند ولى حمد او را بجاى نياورند، از رزق او بهره گيرند و شكرش را ادا نكنند، در اين صورت انسان ها از حدود انسانيّت به سر حد چهار پايان سقوط مى كردند، و مصداق سخنى مى شدند كه خداوند در كتابش فرموده: «اِنْ هُمْ اِلّا كَالاْنَعامِ بِلْ هُمْ اَضَلُّ سَبِيْلا»(4)؛ (آنان فقط همچون چهارپایانند، بلکه گمراهترند)».(5)
در كلام ديگرى در نهجالبلاغه آمده است: «وَلَوْ فَكَّرُوا فِى عَظِيمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسِيْمِ الْنِّعْمَةِ لَرَجَعُوا اِلَى الطَّرِيْقِ وَ خافُوا عَذابَ الْحَرِيقِ ولكِنِ الْقُلُوبُ عَلِيْلَةٌ وَ البَصائِرُ مَدْخُوْلَةٌ!»(6)؛ (اگر در عظمت قدرت خداوند و بزرگى نعمت او انديشه مى كردند، به راه باز مى گشتند، و از آتش سوزان مى ترسيدند، اما دل ها بيمار، و چشم ها معيوب است). از اين روايات رابطه روحانى شكر نعمت، و «معرفة الله» و اطاعت فرمان او، روشن مى شود.(7)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.