پاسخ اجمالی:
برخی اشکال گرفته اند که مؤلفان، احادیث مربوط به ولادت حضرت مهدی(عج) را با وجود داشتن ضعف سندي، نقل کرده اند. در پاسخ بايد گفت: احاديث مربوط به ولادت امام مهدى(عج) متواتر است و به خاطر يقين آور بودن، احتياجي به بررسى سندى ندارد. علاوه بر این، احادیث صحیح السند در این زمینه جبران ضعف سند سایر احادیث مربوط به آن را می کند. روشي كه مورد قبول محدثين شيعه و سنی است.
پاسخ تفصیلی:
برخى مى گويند: «مؤلفان در مورد ولادت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) به هر روايتى تمسك كرده اند؛ در حالى كه خود به ضعف سند آنها پى برده اند».(1)
در پاسخ بايد گفت:
1. وجود برخى از سندهاى صحيح در احاديث مربوط به ولادت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) كافى است كه سند روايات ديگر كه از ضعف برخوردارند را تقويت كند، و اين مسلكى است كه مورد قبول محدثين شيعه و اهل سنت واقع شده است.(2)
2. احاديثى كه درباره مسائل مسلّم اعتقادى و كلامى است از آن جهت كه نزد شيعه ثابت بوده و به تأييد قطعى عقل نيز رسيده است، راويان آن مورد جرح و تعديل قرار نگرفته اند و به طور كلى احتياجى به آن نبوده است كه از آن جمله مى توان به احاديث مهدويت اشاره كرد.
3. احاديث ولادت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) كه به دلالت مطابقى يا تضمنى يا التزامى دلالت بر ولادت حضرت دارد از حد لازمِ تواتر فراتر رفته است. لذا به جهت آنكه يقين آور است احتياج به بررسى سندى ندارد. خبر متواتر نقل جماعت كثيرى است كه اتفاق شان بر دروغ، محال است و مى دانيم كه در خبر متواتر لازم نيست كه هر يك از راويان حديث از ثقات و عدول باشند؛ بلكه مى توان از راه تراكم احتمالات به يقين رسيد.
4. شخص پژوهشگر بعد از ملاحظه وضع سياسى عصر امام عسكرى(عليه السلام) و قبل و بعد از آن پى مى برد كه يكى از عوامل جهالتِ حالِ راويانِ احاديث ولادت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) همان فشارهاى سياسى بوده كه از طريق حاكمان ظلم و جور بر شيعيان وارد شده است و لذا بسيارى از راويان، خود را با اسامى مستعار معرفى مى كردند تا شناخته نشوند، خصوصاً با در نظر گرفتن اينكه برخى از راويان از مناطق دور به سامرا مى آمده و در مورد حضرت سؤال مى كردند و براى ديگران نقل مى نمودند.(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.