پاسخ اجمالی:
روايات بسیارى در مذمت شراب و احكام آن وارد شده، همانند این روایت كه پیامبر(ص) می فرماید: «خداوند طوایفی را در رابطه با شراب لعنت كرده است؛ نخستین ملعون، خود شراب است، سپس كسى كه درخت انگور يا خرما را برای تهيه شراب غرس کرده و كسى كه آب انگور را براى ساختن شراب مى فشارد، سپس شرابخوار و کسی که شراب را در جام ریخته، فروشنده و خریدار آن، و كسى كه از درآمد حاصل از فروش شراب استفاده مى كند». سپس می فرماید: «راننده ای که شراب را حمل کرده و کسی که در انبار از آنها نگهداری می کند نیز ملعون هستند».
پاسخ تفصیلی:
روايات فراوانى در مذمّت شرابخوارى و احكام آن وارد شده، كه به يك نمونه آن، كه مرحوم شيخ صدوق(رحمه الله) آن را در كتاب ارزشمند امالى آورده، اشاره مى كنيم:
پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: خداوند ده طائفه را در مورد شراب لعنت كرده است:
1. «اَلْخَمْرَ»؛ اوّلين ملعون خود شراب است.
2. «وَ عاصِرَها»؛ كسى كه آب انگور را براى ساختن شراب مى فشارد دومين آنهاست.
3. «وَ غارِسَها»؛ و كسى كه درخت انگور يا خرما را به نيّت تهيّه شراب غرس مى كند سومين ملعون است.
4. «وَ شارِبَها»؛ و كسى كه شراب را مى نوشد ملعون چهارم است.
5. «وَ ساقيها»؛ و كسى كه شراب آماده را در جام ريخته و به شرابخوار تعارف مى كند نفرين شده ديگر است.
6. «وَ بايِعُها»؛ و كسى كه شراب را در معرض فروش قرار مى دهد، ششمين نفرين شده است.
7. «وَ مُشْتَريها»؛ و كسى كه شراب را مى خرد، ملعون هفتم است.
8. «وَ آكِلُ ثَمَنِها»؛ و كسى كه از درآمد حاصل از فروش شراب استفاده مى كند، نفرين شده هشتم است.
9. «وَ حامِلَها»؛ و راننده اى كه جعبه هاى شراب را به مكان هاى مختلف حمل مى كند نهمين ملعون است.
10. «وَ الْمَحْمُولَةُ اِلَيْهِ»(1) انباردارى كه اينها را تحويل مى گيرد و نگه مى دارد تا به دست صاحبانش برسد، ملعون آخر است.
در واقع نسبت به كمتر موضوع حرامى اين قدر شدّت عمل به خرج داده شده است.
شاید سؤال شود: در همه جا مقدّمات حرام حرام، و مقدّمات واجب واجب است، و از آنجا كه امور فوق مقدّمه كار حرامند، طبيعى است كه تحريم شود. بنابراين چيز تازه اى نيست.
در جواب باید گفت: بله، ولى شمارش تك تك مقدّمات، و اعلان اين كه اينها مورد لعن و نفرين خداست، نشانه اهميّت مسأله است.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.