پاسخ اجمالی:
احاديث «معراج» به چهار دسته تقسيم ميشود. 1- رواياتى كه به حكم تواتر قطعى است. 2- احاديثى كه قبول آنها هيچگونه مانع عقلى و نقلى ندارد. 3- رواياتى كه ظاهر آن زننده است؛ ولى مىتوان آنها را توجيه و تفسير نمود. 4- رواياتى كه مشتمل بر يك سلسله امور نامعقول و باطل مىباشد و نشانه ساختگى بودن آنها است.
پاسخ تفصیلی:
«طبرسى» مفسر بزرگ اسلامى در كتاب تفسير خود «مجمع البيان» مىگويد: «احاديثى كه در موضوع معراج نقل شده است چهار دسته است:
1. رواياتى كه به حكم تواتر قطعى است (مانند اصل موضوع معراج).
2. احاديثى كه قبول آنها هيچگونه مانع عقلى و نقلى ندارد (مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خداوند در آسمانها).
3. رواياتى كه ظاهر آن زننده است؛ ولى مىتوان آنها را توجيه و تفسير نمود.
4. رواياتى كه مشتمل بر يك سلسله امور نامعقول و باطل مىباشد و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است».
همانطور كه اين دانشمند بزرگ تصريح نموده قبول مسئله معراج به اين معنى نيست كه هر خبرى در هر كتابى در اين زمينه نقل شده بپذيريم يا تأييد كنيم؛ زيرا متأسفانه مسئله معراج مانند بسيارى از مسائل ديگر از دستبرد جاعلان حديث مصون نمانده و پيرايههاى فراوانى به آن بستهاند، لذا بايد به كمك مدارك عقلى و نقلىِ روشنى كه در دست است اين احاديث را صرافى نمود و درست و نادرست آن را از هم جدا كرد.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.