پاسخ اجمالی:
از آنجا كه كثرت ذكر، مورد فرمان خداست و تنها امتثال همان فرمان سودمند است، لذا خداي سبحان در معرّفي نجات يافتگان و وصف پارسايان فرهيخته، كثرت ياد را مطرح مي كند و آنان را به ذكر كثير مي ستايد.
پاسخ تفصیلی:
هر چند استمرار ذكر الهي و تداوم ياد خدا تأثير بسزايي دارد، ليكن اثر اخلاص ناب بيش از اثر كثرت ذكر است؛ بلكه در حقيقت ذكر خالصانه همان ذكر كثير است و ذكر بي اخلاص هر چند از لحاظ كميّت وافر باشد ذكر اندك است، حديثي در ذيل آيه: «إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَي الصَّلاةِ قامُوا کُسالي يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلاً»(1) به اين صورت آمده كه: «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(عَلَيْهِ السَّلَام) مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي السِّرِّ فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً إِنَّ الْمُنَافِقِينَ كَانُوا يَذْكُرُونَ اللَّهَ عَلَانِيَةً وَ لَا يَذْكُرُونَهُ فِي السِّرِّ».(2) عصاره این حديث نوراني اين است كه چون دنيا متاع قليل است و اهل نفاق براي دنيا ذكر مي گويند نه براي رهايي از آن، كه ريشه هر خطيئه است لذا ذكر آنها هر چند از لحاظ كميت فراوان باشد از جهت واقعيت اندك است.
چون هر ذكري به مثابه تيري به قلب سياه سپاه اهريمن است، لازم است هنگام تهاجم دشمن از بيرون و تحامل اهريمن و تطالُب نفس اماره و تواثب مُسَوّله از درون، از كثرت ياد خدا استنصار، و بدان استغاثه شود، چنانكه درباره جهاد اصغر چنين آمده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا لَقيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثيراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ».(3)
از آن جهت كه كثرت ذكر مورد فرمان خداست و تنها امتثال همان فرمان سودمند است، لذا خداي سبحان در معرّفي نجات يافتگان و وصف پارسايان فرهيخته و از خطر رهايي يافته، كثرت ياد را مطرح مي كند و آنان را به ذكر كثير مي ستايد: «إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَکَرُوا اللَّهَ کَثيراً»(4)، «لَقَدْ کانَ لَکُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثيراً»(5)«إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ... وَ الذَّاکِرينَ اللَّهَ کَثيراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً».(6)،(7)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.