پاسخ اجمالی:
مهمترین انگیزه تهاجم وسیع وهابیت بر ضدّ مذهب اهل بیت(ع)، ترس و وحشت آنان از گسترش فرهنگ برخاسته از قرآن و عترت در میان جوانان و دانشمندان تحصیل کرده و استقبال آنان از این مکتب نورانى مطابق با سنّت راستین محمّدى(ص) است.
پاسخ تفصیلی:
یکى از انگیزه هاى تهاجم وسیع وهابیت بر ضدّ مذهب اهل بیت(علیهم السلام)، ترس و وحشت آنان از گسترش فرهنگ برخاسته از قرآن و عترت در میان جوانان و دانشمندان تحصیل کرده و استقبال آنان از این مکتب نورانى مطابق با سنّت راستین محمّدى(صلى الله علیه وآله) است. مثلا: دکتر عصام العماد، فارغ التحصیل دانشگاه «الإمام محمّد بن سعود» در ریاض و شاگرد بن باز (مفتى اعظم سعودى) و امام جماعت یکى از مساجد بزرگ صنعاء و از مبلّغین وهّابیّت در یمن که کتابى نیز در اثبات کفر و شرک شیعه تحت عنوان: «الصلة بین الإثنى عشریّة و فرق الغلاة» نوشته است، با آشنایى با یکى از جوان هاى شیعه، با فرهنگ نورانى تشیّع آشنا شده و از فرقه وهّابیّت دست مى کشد و به مذهب شیعه مشرّف مى گردد.
دکتر عصام در کتابى که به همین مناسبت تألیف نموده، مى نویسد: «وکلّما نقرأ کتابات إخواننا الوهّابیّین نزداد یقیناً بأنّ المستقبل للمذهب الاثنى عشرى; لأنّهم یتابعون حرکة الانتشار السریعة لهذا المذهب فی وسط الوهّابیّین وغیرهم من المسلمین»(1)؛ (و هر اندازه که کتاب هاى برادران خود از وهابیان را مى خوانیم، به یقینمان اضافه مى شود که آینده از آنِ مذهب دوازده امامى است; زیرا آنان به دنبال حرکت سریع براى این مذهب در بین وهابیان و دیگر مسلمانان مى باشند.)
آن گاه از قول شیخ عبدالله الغُنیمان استاد «الجامعة الإسلامیّة» در مدینة منوّره نقل مى کند: «إنّ الوهّابیّین على یقین بأنّ المذهب (الاثنى عشر) هو الّذی سوف یجذبُ إلیه کلّ أهل السنَّة وکلّ الوهّابیّین فی المستقبل القریب»(2)؛ (وهّابیان به یقین دریافته اند، تنها مذهبى که در آینده، اهل سنّت و وهّابیّت را به طرف خود جذب خواهد کرد، همان مذهب شیعه امامى است.)
آقاى شیخ ربیع بن محمّد، از نویسندگان بزرگ سعودى مى نویسد: «وممّا زاد عجبى من هذا الأمر أنّ إخواناً لنا ومنهم أبنآء أحد العلمآء الکبار المشهورین فی مصر، ومنهم طلاّب علم طال ما جلسوا معنا فی حلقات العلم، ومنهم بعض الإخوان الّذین کنّا نُحْسن الظنَّ بهم; سلکوا هذا الدَربْ، وهذا التّجاه الجدید هو (التشیّع)، وبطبعة الحال أدرکت منذ اللحظة الأولى أنّ هؤلاء الإخوة ـ کغیرهم فی العالم الإسلامى ـ بهرتهم أضوآء الثورة الإیرانیّة»(3)؛ (و از جمله امورى که تعجبم را از این جهت زیاد کرده این است که برادرانى از ما و از آن جمله فرزندان یکى از علماى بزرگ مصر و هم چنین طالبان علمى که مدتى طولانى با ما در حلقه هاى علم مجالست داشته اند، و نیز برخى از برادرانى که ما حسن ظنّ به آن ها داشتیم، این راه و روش را دنبال کرده اند، و این راه جدید همان "تشیع" است. و به هر حال، من از اولین لحظه درک کردم که این برادران را همانند دیگر افراد در عالم اسلام، پرتوهاى نورانیت انقلاب اسلامى ایران مبهوت کرده است.)
شیخ محمّد مغراوى از دیگر نویسندگان مشهور وهّابى مى گوید: «بعد انتشار المذهب الإثنى عشرى فی مشرق العالم الإسلامى، فخفت على الشباب فی بلاد المغرب...»(4)؛ (بعد از انتشار مذهب دوازده امامى در شرق عالم اسلام، بر جوانان در کشورهاى مغرب ترسیدم...).
دکتر ناصر بن عبدالله بن على قفارى استاد دانشگاه هاى مدینه مى نویسد: «وقد تشیّع بسبب الجهود الّتی یبذلها شیوخ الإثنى عشریّة من شباب المسلمین، ومن یطالع کتاب «عنوان المجد فی تاریخ البصرة ونجد» یَهُولُه الأمر حیث یجدُ قبائل بأکملها قد تشیّعت»(5)؛ (و به طور جزم به سبب کوشش هایى که علماى شیعه انجام داده اند عدّه اى از جوانان مسلمان، شیعه شده اند. و هر کسى کتاب "عنوان المجد فی تاریخ البصرة و نجد" را مطالعه کند، این امر او را به وحشت مى اندازد که برخى از قبایل، تماماً شیعه شده اند.)
جالب تر از این ها، سخن شیخ مجدى محمّد على محمّد نویسنده بزرگ وهّابى است که مى گوید: «جآءنی شابّ من أهل السنّة حیران، وسبب حیرته أنّه قد امتدت إلیه أیدی الشیعة ... حتّى ظنّ المسکین أنّهم ملائکة الرحمة وفرسان الحقّ»(6)؛ (یکى از جوان هاى اهل سنّت با حالت حیرت نزد من آمد. انگیزه حیرت او را جویا شدم، دریافتم که دست یک شیعه به وى رسیده است و این جوان سنّى تصوّر کرده که شیعیان، ملائکه رحمت و شیر بیشه حق مى باشند.)(7)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.