پاسخ اجمالی:
بخارى حدیث«ولایت» را از بریده نقل کرده، ولى آن را تقطیع کرده و اصل کلام پیامبر(ص) که جمله؛ «و هو ولىّ کلّ مؤمن بعدى» است، را حذف نموده است. یعنی دقیقا آن قسمت را که دلالت بر ولایت امیرالمؤمنین(ع) دارد نقل نکرده است.
پاسخ تفصیلی:
بخارى احادیث «ولایت» را نقل کرده، ولى آن قسمت را که دلالت بر ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) دارد نقل نکرده است.
او در صحیح خود به سندش از بریده نقل کرده که گفت: پیامبر(صلى الله علیه وآله) على(علیه السلام) را به سوى خالد فرستاد تا خمس را از او بگیرد. بریده مى گوید: من به جهت غسلى که کرده بود [بخاطر کنیزی که از خمس برای خود برداشته بود] دشمن على بودم و به خالد نیز آن را گوشزد کردم. پیامبر فرمود: اى بریده! آیا على را دشمن مى دارى؟ عرض کردم: آرى. فرمود: او را دشمن مدار؛ زیرا براى او در سهم خمس بیش از این مقدار است.(1)
در اینجا مشاهده مى کنیم که چگونه بخارى حدیث بریده را تقطیع کرده و اصل حدیث پیامبر(صلى الله علیه وآله) که جمله «و هو ولىّ کلّ مؤمن بعدى» است، را حذف نموده است؛ در حالیکه این حدیث در جاى خود، با مضمون کامل آن توسط بریده به سند صحیح نقل شده است. و قطعاً این تحریف از بخارى بوده نه از غیر او همان گونه که حاکم نیشابورى و برخى از بزرگان محدّثین اهل سنت به آن اشاره کرده اند.
لذا ابن دحیه اندلسى بعد از نقل این حدیث از بخارى، مى گوید: «این حدیث را بخارى به صورت ناقص و نیمه کاره نقل کرده است؛ همان گونه که شما آن را مشاهده مى کنید، و این از عادات او در نقل احادیثى از این قبیل است که به طور حتم از سوء رأى او در بازداشتن مردم از این راه مى باشد».(2)
ابن دحیه کسى است که بنا بر نصّ ذهبى، علامه محدّث، بصیر به حدیث و... معرفى شده است.(3)
و سیوطى نیز او را در برخى از کتاب هایش مورد وثوق و اطمینان قرار داده است.(4)، (5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.