پاسخ اجمالی:
حضرت رسول در روز غدیر، عمامه خود را به نشانه تاجگذاری بر سر علی نهاد تا هم نشانه عظمت و جلال او باشد و هم نشانه اینکه کسى که با این عمّامه تاج گذارى شده، براى مقامى مانند مقام پیامبرمهیّا شده است، با این تفاوت که او مبلّغ دین پیامبر بوده و پس از وى جانشین او است. نام عمامه پیامبر سحاب (ابر) است و آنچه به شیعه نسبت داده می شود که معتقدند علی در سحاب است اشاره به همین امر دارد نه آن افسانه هایی که ناصبی ها علیه شیعیان شایعه می کنند.
پاسخ تفصیلی:
وقتي امير المؤمنين علي(عليه السلام ) در روز غدير به جانشيني پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) برگزيده شد، شايسته بود بنا بر رسم شاهان و اُمرا تاجگذارى شود؛ ولى چون تاج هایى که از طلا و جواهرات ساخته مى شد، از رسوم و مختصّات پادشاهان ایران بود، و در بین عرب بدلى از آنها جز عمّامه ها نبود، و عمّامه ها را جز بزرگان و أشراف نمى پوشیدند، بر این اساس رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در این روز بر سر مبارک على(علیه السلام) عمّامه گذاشت و این به نحوى بیانگر عظمت و جلال او بود؛ لذا در آن جمع بزرگ با دست مبارک خویش با عمّامه خود که «سحاب» نام داشت، بر سر او تاج گذاشت.
و در این کار اشاره اى است به این که کسى که با این عمّامه تاج گذارى شده، براى مقامى مانند مقام پیامبر(صلى الله علیه وآله) مهیّا شده است، با این تفاوت که او مبلّغ دین پیامبر بوده و پس از وى جانشین او است.
در «کنز العّمال»(1) از على(علیه السلام) روایت شده است: «عمّمنی رسول الله(صلى الله علیه وآله) یوم غدیر خُمّ بعمامة، فسدلها خلفی»؛ (پیامبر(صلى الله علیه وآله) در روز غدیر خم بر سر من عمّامه اى گذاشت و یک سر آن را به پشت من انداخت). و در لفظى دیگر: «فسدل طرفها على منکبی»؛ (یک سر آن را بر دوش من افکند). سپس فرمود: «إنّ الله أمدَّنی یوم بدر و حنین بملائکة یعتمّون هذه العمّة»؛ (همانا خداوند مرا در جنگ بدر و حنین توسّط فرشتگانى که این عمّامه را بر سر داشتند، یارى فرمود). و فرمود: «إنّ العمامة حاجزةٌ بین الکفر و الایمان»؛ (عمّامه مانع و مرزى است بین کفر و ایمان).
و حافظ دیلمى از ابن عبّاس نقل کرده است: آن گاه که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) على(علیه السلام) را با سحاب(2) عمّامه گذارى کرد به او فرمود: «یا علیُّ العمائم تیجان العرب»(3)؛ (اى على عمّامه ها تاج هاى عرب هستند).
ابوالحسین ملطى(4) در «التنبیه و الردّ»(5) مى گوید:
سخن آنها -یعنى رافضى ها-: «على در سحاب (ابر) است»، برگرفته از سخن پیامبر(صلى الله علیه وآله) خطاب به على(علیه السلام) است، آنگاه که نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد در حالى که عمّامه پیامبر(صلى الله علیه وآله) را که «سحاب» خوانده مى شد بر سر نهاده بود فرمود: «قدأقبل علیّ فی السحاب»؛ (على در سحاب آمد)، یعنى در آن عمّامه اى که سحاب نام داشت آمد، ولى آنان این سخن را به گونه اى غیر از آنچه که مقصود بوده، تأویل کرده اند.
و حلبى در کتاب «سیره»(6) مى گوید:
پیامبر(صلى الله علیه وآله) عمّامه اى داشت که سحاب نامیده مى شد و آن را به على بن ابى طالب(کرّم الله وجهه) پوشاند. و گاهى على(کرّم الله وجهه) آن را مى پوشید و بر پیامبر (صلى الله علیه وآله) وارد مى شد و حضرت(صلى الله علیه وآله) مى فرمود: «أتاکم علیٌ فی السحاب»؛ (على در سحاب نزد شما آمد)، یعنى در عمّامه اى که آن را پیامبر(صلى الله علیه وآله) به ایشان هدیه کرده بود.
امینى مى گوید: این است معناى آنچه که به شیعه نسبت مى دهند که مى گوید: «على در سحاب است»، و بر خلاف ادعاى ملطى هیچ کس از شیعه آن را به غیر معنایى که مقصود بوده، معنا نکرده است، بلکه اهل سنّت این جمله را به گونه اى دیگر معنا کرده و به شیعه افتراء بسته اند و خداوند به حساب آن ها رسیدگى خواهد کرد.
پس روز تاجگذارى، گرامى ترین روز در اسلام و بزرگترین عید دوستداران امیر مؤمنان(علیه السلام) است، هم چنان که این روز، زمان برانگیخته شدن کینه و خشم دشمنان اوست(7).
خدا را شکر که اطلاعاتم در مورد غدیر بیشتر شد. از جمله اینکه تا این سنم که 55 سال است داستان تاجگذاری یا همان عمامه گذاری را نشنیده و نخوانده بودم.
ارزوی طول عمر همراه با عزت و سلامت برای آیه اله مکارم و همه خدمتگزاران به اسلام که این سایت پرخیر و برکت را اداره میکنند دارم.