پاسخ اجمالی:
مردم جهان از دید نزاریه سه دسته هستند. عده اى مخالف نزاریان اند - اعم از امامیان یا اهل سنت - این افراد اهل تضاد نام گرفته، زیرا توجه تام به ظاهر داشته و امام دور قیامت را نشناخته اند. دسته دوم پیروان امام دور قیامت هستند که بهترین اشخاص روى زمین بوده و توانسته اند امام قائم را شناخته و از او تبعیت کنند، اینان اهل شرع واقعى هستند زیرا به باطن دین رسیده اند. دسته سوم اهل عالم عقلانى هستند و وحدت در آنها نمایان گشته، زیرا امام را به حقیقتش شناخته اند. این افراد خواص اطراف امام هستند.
پاسخ تفصیلی:
بنابر دیدگاهى که در کتاب روضه التسلیم بیان شده است، مردم جهان سه دسته هستند. عده اى مخالف نزاریان اند - اعم از امامیان یا اهل سنت - این افراد اهل تضاد نام گرفته، زیرا توجه تام به ظاهر داشته و امام دور قیامت را نشناخته اند. اینان اهل دنیا بوده که همیشه با هم در اختلافند.
دسته دوم پیروان امام دور قیامت (قائم) هستند که بهترین اشخاص روى زمین بوده و توانسته اند امام قائم را شناخته و از او تبعیت کنند اینان اهل شرع واقعى هستند زیرا به باطن دین رسیده اند .
دسته سوم اهل عالم عقلانى هستند و وحدت در آنها نمایان گشته، زیرا امام را به حقیقتش شناخته اند. این افراد خواص اطراف امام هستند که باطن روحانى امام را شناخته اند. (1)
این تعبیرات و توجیهات بسیار شبیه افکار غلات عصر امام صادق(علیه السلام) است که مى گفتند: اصل شر، رهبران و رجال فاسد و ظالم اند و اصل خیر، ائمه هستند. اصل دین شناخت اهل دین و رجال اهل باطل است و شریعت را به افراد تعبیر کرده، راه اباحه گرى را پیشه خود ساختند و این رفتار آنان موجب طرد شدید آنها از سوى ائمه گردید. (2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.