پاسخ اجمالی:
حسین بن احمد معروف به ابوعبدالله شیعى در نیمه دوّم قرن سوّم هجرى نزد ابن حوشب داعى بزرگ یمن قواعد تبلیغ اسماعیلیه را فراگرفت و از طرف او، براى تبلیغ اسماعیلىه به مغرب رفت. ظلم حاکمان اغالبه و امویان در اسپانیا باعث گسترش هرچه بیشتر افکار ابوعبدالله شد. ابوعبدالله به آرمان هاى عدالت خواهانه، بر پایه ضابطه هاى سنن مذهبى شیعه دعوت می کرد. زهد و علم او یکى از عوامل موثر در پیشرفت تبلیغ وى بود. او مردم را به ظهور قریب الوقوع مهدى منتظر دعوت مى کرد. بنابراین در ظرف پانزده سال سپاهى عظیم فراهم آورد.
پاسخ تفصیلی:
بهترین منبع درباره فعالیت هاى اسماعیلیه در شمال آفریقا و تاسیس حکومت فاطمیان و فعالیت هاى ابوعبدالله شیعى کتاب افتتاح الدعوة قاضى نعمان است. حسین بن احمد معروف به ابوعبدالله شیعى در نیمه دوّم قرن سوّم هجرى نزد ابن حوشب (منصورالیمن) داعى بزرگ یمن قواعد تبلیغ اسماعیلیه را فراگرفت و از طرف منصورالیمن، براى تبلیغ کیش اسماعیلى به مغرب ارسال شد. او به همراهى برادرش ابوالعباس عازم مغرب شد و در سال 280 هـ به شهر کتامه در افریقیه رسید. وى قلعه ایکجان را مقرّ دعوت خود قرار داد و توانست در مدت کوتاهى اهالى آن قلعه را با خود همراه سازد. ظلم حاکمان اغالبه و امویان در اسپانیا باعث گسترش هرچه بیشتر افکار ابوعبدالله شد. روش ابوعبدالله در تبلیغ دعوت به آرمان هاى عدالت خواهانه، نظم اخلاقى - انقلابى بر پایه ضابطه هاى سنن مذهبى شیعه بود. زهد و علم او یکى از عوامل موثر در پیشرفت تبلیغ وى بود. او مردم را به ظهور قریب الوقوع مهدى منتظر دعوت مى کرد که باعث جمع شدن مردم پیرامون وى شد. بنابراین در ظرف مدت پانزده سال توانست سپاهى عظیم که حدود بیست هزار جنگجو داشت فراهم آورد. این فعالیت ها باعث واکنش حاکمان آن مناطق گردید و باعث جنگ هایى بین وى و حاکمان اغالبه گردید. ولى در تمام این جنگ ها پیروزى با ابوعبدالله شیعى بود. سال هاى 290 تا 293 هجرى به جنگ گذشت و در سال 296 هجرى قیروان پایتخت اغلبیان به دست ابوعبدالله افتاد و این چنین حکومتى مقتدر در مغرب با نام امام منتظر تاسیس کرد.(1)، (2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.