پاسخ اجمالی:
در روایات اسلامى فضیلت بسیارى براى این سوره بیان شده است. از جمله: بشارت فرشتگان به روح و ریحان برای تلاوت کننده این سوره در قیامت و بشارت فرشته مرگ هنگام قبض روح؛ و پایان یافتن زندگى قاری این سوره با سعادت و قرار گرفتن در فردوس، همراه با پیامبران و رسولان.
پاسخ تفصیلی:
در روایات اسلامى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه اهلبیت(علیهم السلام) به ما رسیده فضیلت بسیارى براى این سوره بیان شده است.
در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:«مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْمُؤْمِنِیْنَ بَشَّرَتْهُ الْمَلائِکَةُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بِالرَّوحِ وَ الرَّیْحانِ وَ ما تَقِرُّ بِهِ عَیْنُهُ عِنْدَ نُزُولِ مَلَکِ الْمَوْتِ»
(هر کس سوره مؤمنون را تلاوت کند، فرشتگان در روز قیامت او را به روح و ریحان بشارت مى دهند و هنگامى که فرشته مرگ براى قبض روح او مى آید چنان بشارتى به او مى دهد که چشمش روشن مى شود).(1)
و از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم:«مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْمُؤْمِنِینَ خَتَمَ اللَّهُ لَهُ بِالسَّعَادَةِ إِذَا کَانَ یُدْمِنُ قِرَاءَتَهَا فِی کُلِّ جُمُعَة، وَ کَانَ مَنْزِلُهُ فِی الْفِرْدَوْسِ الأَعْلَى مَعَ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ»
(هر کس سوره مؤمنون را بخواند و در هر جمعه آن را ادامه دهد، خداوند پایان زندگى او را با سعادت قرار مى دهد و جایگاه او فردوس اعلى [بهشت برین] است، همراه پیامبران و رسولان).(2)
ذکر این معنى را ضرورى مى دانیم که: ذکر فضائل تلاوت سوره ها هرگز به معنى خواندن خالى از اندیشه، تصمیم و عمل نیست که این کتاب آسمانى کتاب تربیت، انسان سازى و برنامه هاى عملى است و به راستى اگر کسى برنامه هاى عقیدتى و عملى خود را با محتواى این سوره و حتى چند آیه آغاز آن که بیان صفات مؤمنان است تطبیق دهد، آن همه افتخارات باید نصیب او شود.
و لذا در بعضى از روایات از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده: هنگام نزول آغاز این سوره فرمود:«لَقَدْ أُنْزِلَ اِلَىَّ عَشْرُ آیات مَنْ أَقامَهُنَّ دَخَلَ الْجَنَّةَ»؛ (ده آیه بر من نازل شده که هر کس آنها را بر پا دارد، وارد بهشت خواهد شد).(3)
تعبیر به «أقام» (بر پا دارد) به جاى «قرأ» (بخواند) گویاى همان حقیقتى است که در بالا اشاره کردیم که: هدف اصلى پیاده کردن محتواى این آیات در متن زندگى است، نه مجرد خواندن.(4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.