پاسخ اجمالی:
اشكالي كه به خلقتِ فعلی «بهشت و جهنّم» شده اين است كه ايجاد آنها قبل از قيامت لغو است؛ چون قبل از حساب روز قيامت نه كسى وارد بهشت مى شود و نه كسى وارد دوزخ. پاسخ اين است كه خداوند با اين كار به انسان مى فهماند كه آن پاداش عظيم و آن كيفر بزرگ نسيه نيست و از هم اكنون آماده شده است.
پاسخ تفصیلی:
اشكال عقلى منکران خلقتِ فعلی بهشت و جهنّم اين است كه ايجاد آنها قبل از قيامت لغو و بيهوده است؛ چرا كه يقيناً قبل از حساب روز قيامت نه كسى وارد بهشت مى شود و نه كسى وارد دوزخ. اين، درست به آن مي ماند كه از هزار سال قبل، خانه اى را براى ساكنان هزار سال بعد بسازند و آماده كنند، آيا اين بيهوده نيست؟!
پاسخ اين ايراد روشن است و آن اينكه: اين مسئله اثر روانى و تربيتى فوق العاده اى در انسان ها دارد خداوند با اين كار به انسان مى فهماند كه نه آن پاداش عظيم نسيه است و نه آن كيفر بزرگ؛ هر دو از هم اكنون آماده شده اند، درست به اين مى ماند كه ما جوائزى را از آغاز سال براى جمعى از دانش آموزان كه در آخر سال بيشترين نمره ها را در امتحانات بياورند آماده كنيم و حتى در ويترين مدرسه در مقابل چشمانشان بگذاريم و بگوييم اين است پاداش كسانى كه بيشترين تلاش را در تحصيل خود داشته باشند يا اينكه زندان و چوبه دار را جلوتر براي قاتلان و جانيان آماده سازند.
مسلماً اين كار نه تنها لغو نيست؛ بلكه اثر عميق فوق العاده اى دارد، منتها چون بهشت و دوزخ براى اهل دنيا - با توجه به حجاب هايى كه وجود دارد - قابل مشاهده نيست، اخبار خداوند و پيامبران معصوم و صادق در اين زمينه همان اثر را دارد.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.