پاسخ اجمالی:
«عباسيان» در طول حکومت خود براى تثبيت موقعيت سياسى خویش دست به جعل احاديث زده و از احاديث متواتر «مهدويت» به نفع خود استفاده می کردند.؛ در حالي که این احادیث به هیچ وجه نمی تواند ثابت كند كه متولى سلطنت و حكومت جهانى از اولاد «عباس» است، چرا که علاوه بر ضعف سندی، مخالف با روایات متواتر و صحیحی است که مهدی موعود(عج) را از اولاد امیرالمومنین(ع) می داند.
پاسخ تفصیلی:
«عباسيان» در طول حکومت خود براى تثبيت موقعيت سياسى خویش دست به جعل احاديث زده و از احاديث متواتر «مهدويت» به نفع خود استفاده می کردند. اينك به نقد برخى از اين احاديث مى پردازيم:
1. احمد بن حنبل به سندش از رسول خدا(صلى الله عليه و آله) نقل كرده كه فرمود: «هر گاه مشاهده نموديد كه پرچم هاى سياه از طرف خراسان مى آيد به آنها ملحق شويد؛ زيرا در ميان آنها خليفه خدا مهدى است».(1) اين حديث را ابن قيم جوزيه در كتاب خود «المنار المنيف» تضعيف كرده است؛ زيرا در سند آن على بن زيد وجود دارد كه منفرداتش يعنى رواياتى كه تنها او نقل كرده قابل احتجاج نيست.(2)
2. ابن ماجه نیز در سننش همين مضمون را نقل كرده است(3) ولى ابن قيم آن را به خاطر وجود يزيد بن ابى زياد در سلسله سند آن تضعيف نموده است. آن گاه مى گويد: «اين حديث و حديث قبلى بر فرض صحت، نمى تواند دليل بر اين باشد كه متولى سلطنت و حكومت جهانى مهدى از اولاد عباس است كه در آخرالزمان خروج خواهد نمود ...».(4) خصوصاً آنكه مهدى عباسى در آخرالزمان نبوده و با او بين ركن و مقام بيعت نشده است و دجال را نكشته و نيز حضرت عيسى(عليه السلام) براى مساعدت او از آسمان فرود نيامده است، خصوصياتى كه در روايات براى حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) آمده است. به تعبير ديگر هيچ يك از علايم و خصوصيات حضرت مهدى موعود(عجل الله تعالی فرجه) بر او صادق نبوده است.
3. عثمان بن عفان از رسول خدا(صلى الله عليه و آله) نقل كرده كه فرمود: «مهدى از فرزندان عباس عموى من است».(5)
اولاً: ابن الجوزى پى به جعلی بودن اين حديث برده و لذا آن را در كتاب «الموضوعات» آورده است، كتابى كه در آن احاديث جعلى جمع آورى شده است.
ثانياً: اين حديث توسط سه نفر از صحابه، یعنی كعب الاحبار، عثمان بن عفان و عبدالله بن عمر نقل شده است. سند حديث كعب كه ابن حماد آن را نقل كرده منقطع بوده و حكم اين نوع حديث، حكم حديث مرسل است كه نزد شيعه و سنى اعتبارى ندارد مگر مراسيل برخى از افراد خاص. حديث عثمان بن عفان هم كه محب الدين طبرى نقل كرده در سندش محمد بن وليد واقع است كه علماى رجال او را تضعيف نموده اند. سند روايت عبدالله بن عمر نيز ضعيف است.
4. از همه مهمتر اینکه مخالف احادیث صحیح و متواتری است که مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) را از اولاد امیر المومنین(علیه السلام) می داند.(6)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.