پاسخ اجمالی:
گروهى از سردمداران مكتب هاى مادى معتقدند كه هدف، وسيله را توجيه مى كند. لذا براى حفظ منافع اقتصادى خود، جنگ هاى خونينى به راه مى اندازند تا هزاران بى گناه در آن كشته شوند تنها به اين منظور كه كمترين آسيبى به منافع نامشروع آنها نرسد. ولى طرفداران مكتب هاى الهى نه هر هدفى را كافى مى دانند و نه هر وسيله اى را مجاز مى شمارند؛ بلكه دقيقاً آن را تحت قانون اهم و مهم قرار مى دهند آن هم اهميّت در ترازوى عقل و شرع نه اهميّت از نظر منافع شخصى و اميال نفساني.
پاسخ تفصیلی:
گروهى از سردمداران مكتب هاى مادى و الحادى مى گويند: «اَلْغاياتُ تُبَرِّرُ الْوَسائط»؛ (هدف وسيله را توجيه مى كند؟)
بايد به يك نكته توجّه كرد و آن اين كه آنها كه دم از اين سخن مى زنند هيچ قيد و شرطى براى آن قائل نيستند؛ يعنى مى گويند: «براى رسيدن به هدف ـ بدون استثناء ـ استفاده از هر وسيله اى ـ بدون استثناء ـ مجاز است؛ به همين دليل گاه براى حفظ منافع اقتصادى خود، جنگ هاى خونينى به راه مى اندازند كه هزاران بى گناه در آن كشته مى شوند تنها به اين منظور كه كمترين آسيبى به منافع نامشروع آنها نرسد.
ولى طرفداران مكتب هاى الهى اين عموميّت را در هر دو شاخه اش انكار مى كنند؛ يعنى نه هر هدفى را كافى مى دانند و نه هر وسيله اى را مجاز مى شمارند؛ بلكه دقيقاً آن را تحت قانون اهم و مهم قرار مى دهند آن هم اهميّت در ترازوى عقل و شرع نه اهميّت از نظر منافع شخصى و هوا و هوس هاى شيطانى.
قانون اهم و مهم چيزى نيست كه كسى بتواند آن را انكار كند؛ مثلا براى نجات شخصى كه ترياك خورده و دارد به خواب مى رود، از خوابى كه مرگ او در آن است، سيلى هاى آبدار به صورت او مى نوازند و بيدارش مى كنند و از آن فراتر براى نجات يك كشور و نجات آن از چنگال يك دشمن خطرناك ممكن است هزينه هاى جنگى را به زور از مردم بگيرند، يا براى مبارزه با يك بيمارى خطرناك چند روزى همه مردم را در خانه ها زندانى كنند تا همه را به زور مايه كوبى كنند.
آنچه طرفداران مكتب انبياء مى گويند اينها و مانند اينها است در حالى كه پيروان مكتب هاى مادى و الحادى هيچ قيد و شرطى براى اين مطلب قائل نيستند، و براى رسيدن به هر هدفى هر وسيله اي را مجاز مى دانند.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.