پاسخ اجمالی:
در آيات 36 تا 38 سوره «نور» كه به دنبال آيه «الله نورُ السّماوات وَ الاَرْض» آمده مى خوانيم: «فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاْصَالِ...». روایات اهل سنت به نقل از پیامبر(ص) در تفسیر این آیه می گویند: «منظور این آیه، خانه های پیامبران(ص) است و خانه حضرت علی(ع) نه تنها جزء آنها بلکه از برترين آنها است».
پاسخ تفصیلی:
در آيات 36 تا 38 سوره «نور» كه به دنبال آيه «الله نورُ السّماوات وَ الاَرْض» آمده است، مى خوانيم: «فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاْصَالِ * رِجَالٌ لاَ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَ إِقَامِ الصَّلاَةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الاْبْصَارُ * لِيَجْزِيَهُمْ اللهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب»؛ ([اين چراغ پرفروغ] در خانه هايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده [ديواره هاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شياطين در امان باشد] و در آنها نام خدا برده شود و صبح و شام در آنها تسبيح او گويند، مردانى كه هيچ تجارت و داد و ستدى آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و اداى زكات غافل نمى كند؛ آنها از روزى مى ترسند كه در آن، دلها و چشمها دگرگون مى شود، [آنها چنين مى كنند] تا خداوند آنان را به بهترين اعمالى كه انجام داده اند پاداش دهد و از فضل خود بر [پاداش] آنها بيفزايد و خداوند به هركس بخواهد بى حساب روزى مى دهد).
بعد از آنكه خداوند در آيه 35 اين سوره، نور الهى را با بيان مثال دقيق و ظريف و زيبايى، شرح مى دهد؛ در آيات بعد از آن به جايگاه اين نور پرداخته مى فرمايد: اين نور در خانه هايى است كه داراى ويژگى هاى زير است: ديوارهاى بلند و غيرقابل نفوذ دارد تا از دسترس شياطين دور باشد. ديگر اينكه مردانى از آن پاسدارى مى كنند كه برنامه آنها، ياد خدا و تسبيح او در هر صبح و شام است؛ مردانى كه زرق و برق دنياى مادّى آنها را از ياد خدا غافل نمى كند، مردانى كه پيوند مستمرّ آنها با خداوند از طريق نماز و پيوند مستمرّشان با خلق خدا از طريق زكات برقرار است. مردانى كه از روز رستاخيز و حساب و كتاب اعمال بيمناك اند و اين بيم آميخته با اميد، پيوسته آنها را در مسير حقّ نگه مى دارد و خداوند به چنين مردانى، پاداشى بى حساب مرحمت مى كند.
انسان با دقّت و تامل در این عبارات می بيند خداوند چقدر زیبا عظمت اين خانه هاى الهى و پاسدارانش را در اين آيات توصيف و ترسيم نموده است.
در تفسیر و توضیح این آیات سيوطى در تفسير «الدّر المنثور» از انس بن مالك و بريده (دو نفر از صحابه) نقل مى كند: «هنگامى كه رسول خدا(صلى الله عليه و آله) اين آيه را تلاوت فرمود، مردى برخاست و گفت: «اَىُّ بُيُوت هذِهِ يا رَسُوْلَ اللهِ؟»؛ (اين خانه هايى كه در اين آيه توصيف شده كدام است اى پيامبر خدا؟!). پيامبر(صلى الله عليه و آله) فرمود: «بُيُوتُ الاَنْبياء!»؛ (خانه هاى پيامبران است). ابوبكر برخاست و عرض كرد: «هذا البَيْتُ مِنْها لَبَيْتُ عَلى وَ فاطِمَةَ؟!»؛ (اين خانه از آنها است، خانه على و فاطمه(عليهما السلام)؟)
فرمود: «نَعَمْ مِنْ اَفاضِلِها»؛ (آرى اين از برترين آنها است)».(1)
شبيه همين معنى را حاكم حسكانى در «شواهد التّنزيل» از ابوبرزه (يكى ديگر از صحابه) از پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) نقل كرده است، بى آنكه نام شخص خاصى را ببرد، بلكه چنين است: «قيلَ يا رَسُولَ اللهِ اَبَيتُ عَلَىٍّ وَ فاطِمَةَ مِنْها؟ قالَ مِنْ اَفْضَلِها»(2)؛ (گفته شد آيا خانه على(عليه السلام) و فاطمه(عليها السلام) از آنها است؟ پيامبر(صلى الله عليه و آله) فرمود: از برترين آنها است!) و بعد از ذكر اين روايت، روايت سابق را نيز با دو طريق از انس بن مالك و بريده نقل كرده است.(3)
جالب اينكه آلوسى در «روح المعانى» با اينكه تمام فضائل اهل بيت(عليهم السلام) را با بى ميلى تعقيب مى كند در اينجا بعد از آنكه روايت اوّل را از انس بن مالك و بريده نقل مى كند، مى افزايد: «وَ هذا اِنْ صَحّ لايَنْبَغى العُدُول عَنْهُ»(4)؛ (اگر اين روايت صحيح باشد سزاوار نيست [در تفسير آيه] از آن عدول كنيم) و به تعبير ديگر بهترين سخن در تفسير آيه اين است كه منظور از آن، بيوت انبياء مى باشد كه از بهترين آنها خانه على و فاطمه(عليهما السلام) است.
گروهى ديگر از بزرگان اهل سنّت نيز اين روايت را در كتب خود آورده اند.
به يقين اين روايات، شامل على(عليه السلام) و فاطمه(عليها السلام) و فرزندانش حسن و حسين(عليهما السلام) مى شود همچنين فرزندان فاطمه(عليها السلام) از نسل حسين(عليه السلام) يعنى امامان معصوم(عليهم السلام) مشمول اين آيه اند؛ چرا كه همان راه و برنامه را ادامه مى دهند.
آرى خانه آنها هم طراز خانه هاى انبياء است؛ خانه اى است كه نور الهى هميشه در آن تابان است و از دستبرد شياطين محفوظ است، بلكه از برترين آنها محسوب مى شود و به يقين ساكنان اين خانه نيز از برترين انسان ها هستند و در فضيلت همانند انبياء الهى مى باشند. اينها امورى است كه به آسانى از روايات فوق مى توان فهميد، آيا با اين حال مقدّم داشتن ديگران بر آنها جفا نيست؟(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.