پاسخ اجمالی:
ابوطالب در مدح پيامبر(ص) سروده: «و همانا دعوت کردى در حالى که در اين دعوت امين بودى، و همانا من مى دانم که دين محمّد(ص) از بهترين دينهاى مخلوقات است، تو پيامبر خدا محمّد هستى و تو بزرگوار، نورانى، آقا و مهتر، براى مهتران و کريمانى هستى که پاکند و از نسل پاکانند...».
پاسخ تفصیلی:
وى در این باره سروده هاى دارد از آن جمله:
«ألم تعلموا أنّا وجدنا محمّداً *** رسولاً کموسى خُطَّ فی أوّل الکتبِ
وأنَّ علیه فی العباد محبّةً *** ولا حیفَ فیمن خصَّه اللهُ بالحُبّ»(1)
( آیا نمى دانید که ما محمّد(صلى الله علیه وآله) را پیامبرى مانند موسى یافتیم که نام او در کتابهاى پیشین نوشته شده بود . و اینکه براى او در میان بندگان محبّتى است ، و ظلم و جور در کسى که خداوند او را به محبوب بودن اختصاص داده ، راه ندارد) .
و نیز خطاب به، پیامبر اعظم(صلى الله علیه وآله) مى گوید:
1 ـ «والله لن یصلوا إلیک بجمعهم *** حتّى اُوَسَّد فی التراب دفین
2 ـ فاصدعْ بأمرِکَ ما علیک غضاضةٌ *** وابشر بذاک وقرّ منک عیون
3 ـ ودعوتنی وعلمتُ أ نَّک ناصحى *** ولقد دعوتَ کنتَ ثمّ أمین
4 ـ ولقد علمتُ بأنَّ دینَ محمّد *** من خیر أدیانِ البریّة دین»
1 ـ (به خدا سوگند با تمام توان و جمعیّت خویش نیز به تو دست پیدا نمى کنند ، تا زمانیکه من در خاک دفن شوم . 2 ـ پس امرت را آشکار کن که هیچ نقصى ندارى ، و از این خوشحال باش و چشمت روشن باد . 3 ـ و مرا دعوت کردى و دانستم که تو خیر و خوبىِ مرا مى خواهى، و همانا دعوت کردى در حالى که در این دعوت امین بودى. 4 ـ و همانا من مى دانم که دین محمّد(صلى الله علیه وآله) از بهترین دینهاى مخلوقات است) .
این ابیات را ثعلبى در تفسیر خود نقل کرده و نوشته است : «مقاتل ، عبدالله بن عبّاس ، قسم بن محضرة ، و عطاء بن دینار، اتّفاق نظر دارند که نقل این ابیات از ابوطالب صحیح است(2) و شاعرِ آن ، خود ابوطالب بوده است» .
و همچنین ابن ابى الحدید(3)، از اشعار مشهور ابوطالب این شعر را نقل کرده است :
«أنت النبیُّ محمّدُ *** قرمٌ أغرُّ مسوَّدُ
لمسوّدینَ أکارم *** طابوا وطاب المولدُ
نعم الاُرومةُ أصلُها *** عمرو الخضمّ الأوحدُ»
(تو پیامبر خدا محمّد هستى و تو بزرگوار ، نورانى ، آقا و مهتر، براى مهتران و کریمانى هستى که پاکند و از نسل پاکانند . خوب اصل و نَسَبى است نَسَب تو که به عمرو ( هاشمِ) بسیار بخشنده و بى نظیر باز مى گردد) .(4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.