پاسخ اجمالی:
در عقیده و منطق شیعه همه مسائل امامت، مربوط به خداوند و ابلاغ آن از طرف پیامبر است. طبعاً علت حصر امامان به دوازده تن از جمله مسائلى است که فلسفه آن براى ما روشن نیست و نظائر حصر اینگونه اعداد در مقیاس های خاص، در شرایع آسمانى کم نیست مانند عدد پیامبران اولوالعزم یا نقبای بنی اسرائیل.
پاسخ تفصیلی:
از آنجا که مسأله امامت در منطق شیعه به امّت واگذار نشده است، همه مسائل آن مربوط به خدا و ابلاغ از طرف پیامبر است. طبعاً علت حصر امامان به دوازده تن از جمله مسائلى است که فلسفه آن براى ما روشن نیست و نظائر آن در شرایع آسمانى کم نیست، اینک به نمونه هایى اشاره مى کنیم:
1- پیامبران اولوالعزم از پنج تن تجاوز نمى کنند. مقصود پیامبرانى هستند که داراى شریعت بوده و دیگر پیامبران، مأمور به ترویج آنها بودند، اسامى چهار نفر از آنان در قرآن مجید در سوره شورى آیه 13 آمده است، و فرد پنجم همان کسى است که خطاب «أَوحَیْنا إِلیک» متوجه او است، و او کسى جز پیامبر اسلام نیست.
«شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى وَ عِیسى»؛(1)
(آیینى را براى شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را که به تو وحى کردیم و آنچه را که ابراهیم و موسى و عیسى را بدان سفارش کرده بودیم).
2- نقباى بنى اسرائیل 12 تن بودند، چنان که مى فرماید:« وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیباً»(2)؛
(خداوند از بنى اسرائیل پیمان گرفت و از میان آنان دوازده سرپرست برانگیختیم).
3- خلفا از نظر اهل سنت 4 نفر هستند، نه کمتر و نه بیشتر.
آیا فلسفه این ارقام و اعداد براى همگان روشن است؟!
اصولاً علت این که شماره امامان در 12 محصور مى باشد، روایات پیامبراکرم (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) است که آنان را به همین عدد معرفى کرده است.
مسلم در صحیح خود از جابر بن سمره نقل مى کند که: «سمعت رسول اللّه یقول: لا یَزالُ الإسلامُ عَزیزاً إلى اثنى عَشَرَ خَلیفَة».
و نیز نقل مى کند که آن حضرت فرمود: «لا زالَ هذَا الدِّینُ عَزیزاً مَنیعاً إِلى اثنى عَشَرَ خَلیفَةً کُلّهِمْ مِنْ قُرَیْش»(3).
حاصل این دو حدیث این است که این دین [اسلام] تا زمان رهبرى دوازده تن از خلفاى پیامبر، نیرومند و آسیب ناپذیر خواهد ماند. روایات با این مضمون در دیگر صحاح و مسانید نیز وجود دارد. و ابو داود (4) و ترمذى (5) در سنن و احمد در مسند (6) خود، و حاکم در مستدرک (7) آنها را نقل کرده اند.
بنابراین، اگر شیعه پیشوایان معصوم خود را در 12 تن محصور مى داند، یکى از ادله عقیده آنان همین روایات اثناعشر خلیفة است.(8)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.