پاسخ اجمالی:
بعد از قتل آمر در سال 524 هجرى، دربار قاهره اعلام کرد که آمر فرزندى ندارد و عبدالمجید پسرعموی آمر طبق نص او امام است. ولى اسماعیلیان یمن مدعى شدند که چند ماه پیش از مرگ آمر، فرزند وى به نام طیّب به دنیا آمده و او امام است. با ظهور این بحران، فاطمیان برای بار دوم به دو دسته تقسیم شدند. طیبیان از این به بعد روابط خود را با قاهره قطع کردند و مثل نزاریان مستقلاً به راه خود ادامه دادند.
پاسخ تفصیلی:
بعد از قتل آمر در سال 524 هجرى، دربار قاهره اعلام کرد که آمر فرزندى ندارد تا جانشین وى شود و به همین علت پسر عموى آمر، عبدالمجید امام شد. ولى اسماعیلیان یمن دیدگاه رسمى قاهره را نپذیرفته و مدعى شدند که چند ماه پیش از مرگ آمر، فرزند وى به نام طیّب به دنیا آمده و آمر در نامه اى به ملکه سیده، رئیس حکومت صلیحیون یمن، تولد طیّب در ربیع الثانى 524 هجرى را خبر داده و عمل بزرگان دربار قاهره صحیح نیست، بلکه طیّب امام است و امامت عبدالمجید به خاطر عدم رعایت حق وراثت در امام، مورد پذیرش نیست. با ظهور این بحران، فاطمیان برای بار دوم به دو دسته تقسیم شدند. اکثر بزرگان کاخ قاهره امامت عبدالمجید را پذیرفته و با لقب الحافظ لدین الله با وى بیعت کردند. آنان مدعى نص آمر بر امامت عبدالمجید شده و او را امام برحق فاطمیان و اسماعیلیان دانستند، ولى اسماعیلیان یمن آنرا نپذیرفته و آنرا ساخته حکومت دانستند و این چنین فرقه اى جدید در تاریخ اسماعیلیه با نام طیبیان پدیدار گشت. طیبیان از این به بعد روابط خود را با قاهره قطع کردند و مثل نزاریان مستقلاً به راه خود ادامه دادند.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.