پاسخ اجمالی:
روايات اسلامی بخش قابل ملاحظه اى از مصائبى كه دامنگير جوامع انسانى مى شود را ناشی از مجازات و كيفر گناهان می داند. لذا امام صادق(ع) فرمودند: «هنگامى كه خداوند بر قومى غضب كند و عذاب [نابود كننده] بر آنها نازل نسازد قيمت هاى آنها را گران و عمرهايشان را كوتاه مى كند، تجارشان سود نمى برند و نهرهايشان كم آب و ميوه هايشان نمو نمى كند، اشرارشان بر آنها مسلط مى شوند و...». همچنین امام رضا(ع) می فرماید: «هر زمان بندگان گناهان تازه اى را ابداع كنند، خداوند بلاهاى تازه و ناشناخته اى بر آنها مسلط مى سازد».
پاسخ تفصیلی:
در روايات اسلامى به طور گسترده ديده مى شود كه حداقل بخش قابل ملاحظه اى از مصائبى كه دامنگير جوامع انسانى مى شود جنبه مجازات و كيفر گناهان دارد، به عنوان نمونه:
1. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) آمده است كه فرمود: «اِنَّ اللهَ تَعالى اِذا غَضِبَ عَلَى اُمَّة، ثُمَّ لَمْيُنْزِلْ بِهَا الْعَذابَ، اَغْلَى اَسْعارَها وَ قَصَّرَ اَعْمارَها وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجّارُها وَ لَمْتُغْزُرْ اَنْهارُها وَ لَمْ تُزَكَّ ثِمارُها وَ سَلَّطَ عَلَيْها شِرارَها وَ حَبَسَ عَلَيْها اَمْطارَها»(1)؛ (هنگامى كه خداوند بر قومى غضب كند و عذاب [نابود كننده] بر آنها نازل نسازد قيمت هاى آنها را گران و عمرهايشان را كوتاه مى كند، تجارشان سود نمى برند و نهرهايشان كم آب و ميوه هايشان نموّ نمى كند و خوب نمى شود، اشرارشان بر آنها مسلط مى شوند و باران حبس مى گردد).
2. در حديث ديگرى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) مى خوانيم: «كُلَّما اَحْدَثَ الْعِبادُ مِنَ الذُّنُوْبِ ما لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُوْنَ اَحْدَثَ لَهُمْ مِنْ الْبَلاءِ ما لمْيَكُونُوا يَعْرِفُوْنَ»(2)؛ (هر زمان بندگان گناهان تازه اى را ابداع كنند، خداوند بلاهاى تازه و ناشناخته اى بر آنها مسلط مى سازد).
3. در روايت ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ يَمُوْتُ بِالذُّنُوْبِ اَكْثَرُ مِمَّنْ يَمُوْتُ بِالآجالِ وَ مَنْ يَعيشُ بِالاِْحْسانِ اَكْثَرُ مِمَّنْ يَعيشُ بِالاَْعْمارِ»(3)؛ (كسانى كه بر اثر گناهانشان مى ميرند بيش از آنها هستند كه با مرگ طبيعى از دنيا مى روند! و كسانى كه به خاطر نيكى كردن عمر طولانى مى كنند بيش از آنها هستند كه عمر طبيعى طولانى دارند!).
4. باز در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «اِنَّ الرَّجُلَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ صَلاةَ اللَّيْلِ وَ اِنَّ عَمَلَ الشَّرِّ اَسْرَعُ فى صاحِبِهِ مِنَ السِّكيْنِ فى اللَّحمِ!»(4)؛ (گاه انسان گناهى مى كند و از نماز شب محروم مى گردد، تأثير شوم عملِ شر در صاحبش از [تأثيرِ] كارد در گوشت سريعتر است!) اين حديث مى تواند شاهدى براى اين بحث باشد.
5. در حديث ديگرى از امام باقر(عليه السلام) چنين مى خوانيم: ما در كتاب رسول خدا(صلى الله عليه وآله) (روايات پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)) اين سخن را يافته ايم: «اِذا ظَهَرَ الزِّنا مِنْ بَعْدى كَثُرَ مَوْتُ الْفُجْأَةِ وَ اِذا طُفِّفَ الْمِكْيالُ وَ الْميزانُ اَخَذَهُمُ اللهُ بِالسِّنينَ وَ النَّقْصِ وَ اِذا مَنَعُوا الزَّكاةَ مَنَعَتِ الأَرْضُ بَرَكَتَها مِنَ الزَّرْعِ وَ الثِّمارِ وَ الْمَعادِنِ كُلِّها وَ اِذا جارُوا فى الاَْحْكامِ تَعاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اِذ اَنقَضُوا الْعَهْدَ سَلَّطَ اللهُ عَلَيْهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ اِذا قَطَعُوا الأَرْحامَ جُعِلَتِ الأَمْوالُ فى اَيْدى الاَْشْرارِ وَ اِذا لَمْ يَأْمُروُا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْيَنْهَوا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْيَتَّبِعُوا الاَخْيارَ مِنْ اَهْلِ بَيْتى سَلَّطَ اللهُ عَلَيْهِمْ شِرارَهُمْ، فَيَدْعُوا خِيارَهُمْ فَلايُسْتَجابُ لَهُمْ!»(5)؛ (هنگامى كه بعد از من، زنا در ميان مردم آشكار گردد مرگ هاى ناگهانى فزونى مى گيرد و هنگامى كه كم فروشى كنند خداوند خشكسالى و كمبود را بر آنها مى فرستد و هنگامى كه منع زكات كنند زمين بركات خود را از زراعت و ميوه و معادن همگى را از آنها باز مى دارد و هنگامى كه جور در احكام و داورى ها كنند، تعاون بر ظلم و عدوان خواهند كرد و هنگامى كه پيمان شكنى كنند خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط مى كند و هنگامى كه قطع رحم كنند اموال به دست اشرار مى افتد و هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر را ترك گويند و از نيكان اهل بيت من پيروى نكنند خداوند بدان آنها را بر آنها مسلط مى كند و نيكانشان دعا مى كنند و مستجاب نمى شود).
6. در تفسير سوره نوح حديث جالبى در اين زمينه از امام على(عليه السلام) نقل شده است، قلانسى _كه از بزرگان علماى اهل سنت است_ در تفسير خود چنين نقل مى كند كه مردى نزد اميرمؤمنان على(عليه السلام) آمد و گفت: يا اميرالمؤمنين! گناهِ بسياري كرده ام و صحيفه اعمال خود را با آن سياه كرده ام، دعا كن خدا مرا بيامرزد حضرت فرمود: برو استغفار كن! ديگرى آمد و گفت: يا اميرالمومنين! مزارع من به جهت كمى آب خشك شده دعا كن خدا باران بفرستد فرمود: برو استغفار كن. ديگرى آمد عرض كرد: مردى فقيرم و از فقر بى طاقت شده ام، دعا فرما تا خدا از لطف عميم خود مرا انعامى بخشد فرمود: برو استغفار كن. مرد چهارمى آمد و گفت: يا اميرالمؤمنين! مال بسيار دارم ولى فرزند ندارم دعا كن تا خداوند متعال مرا فرزندى دهد، فرمود: برو استغفار كن.
يكى ديگر برخاست و گفت: يا سيد الوصيين! باغ و بوستان من ميوه كم مى دهد، دعا كن خداوند آن را بركت دهد، فرمود: استغفار كن. شخص ديگرى گفت: يا على! در منطقه ما چشمه ها خشك شده و آب قنات ها فرو رفته و قحطى ظاهر گشته، از حضرتت التماس دعائى دارم، فرمود: استغفار كن! ابن عباس مى گويد من در خدمت آن حضرت بودم. عرض كردم يا اميرالمؤمنين! از تو تقاضاهاى مختلف كردند و تو همه را يك پاسخ دادى ـ و براى همه اين بيماران يك دارو نوشتى، آن هم استغفار! ـ فرمود: اى پسر عم! آيا اين آيات را نشنيده اى [كه از زبان نوح] مى فرمايد: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً * وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً»(6)؛ (و گفتم: از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است * تا بارانهاى پر بركت آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد * و شما را با اموال و فرزندان فراوان امداد كند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد).
جمعى از مفسّران اهل سنت، حديث فوق را از حسن بصرى نقل كرده اند و اگر اين حديث از او نقل شده باشد به احتمال قوى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) شنيده است، چون از مكتب حضرت، استفاده فراوان برده است. روايات فوق و روايات فراوان ديگرى كه در كتب اخبار، تواريخ و تفاسير نقل شده از بهترين شواهد براى ارتباط و پيوند بخشى از مصائب با گناهان و معاصى است، (البتّه بعضى از اين روايات ناظر به اثر وضعى اعمال است و بعضى ناظر به مجازات الهى است و بعضى نيز تاب هر دو معنا را دارد).(7)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.