پاسخ اجمالی:
طبق روايات شيعه، «قتل نفس زكيّه» از علائم ظهور حضرت مهدى(عج) است كه پس از آن، حضرت ظهور خواهند كرد؛ در روايت آمده: «بين قيام قائم(عج) و كشته شدن نفس زكيّه بيش از پانزده شب فاصله نيست». آری نفس زكيّه از طرف امام زمان(عج) مأمور تبليغ مي شود و بين ركن و مقام به شهادت مي رسد.
پاسخ تفصیلی:
در روايات شيعه به یکی از علائم ظهور حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) به عنوان «قتل نفس زكيّه» اشاره شده است كه بعد از اين جنايت، حضرت ظهور خواهند كرد.
از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «لَيْسَ بَيْنَ قِيَامِ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَيْنَ قَتْلِ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ إِلَّا خَمْسَ عَشْرَةَ لَيْلَةً»(1)؛ (بين قيام قائم(عليه السلام) و كشته شدن نفس زكيّه بيش از پانزده شب فاصله نيست). شيخ مفيد(رحمة الله عليه) مى گويد: «از جمله علائم ظهور، كشته شدن نفس زكيّه در پشت كوفه با هفتاد نفر از صالحين است».(2) از برخى روايات نیز استفاده مى شود، نفس زكيّه اي كه مأمور تبليغ از طرف امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است بين ركن و مقام به شهادت خواهد رسيد.(3)
برخى ممكن است گمان كنند كه نفس زكيّه كه در اين روايات به شهادت آن اشاره شده همان «محمد بن عبدالله بن حسن بن على بن ابى طالب» است كه در زمان منصور عباسى قيام كرد تا حق اهل بيت(عليهم السلام) را از ظالمان بستاند؛ ولى شواهد و قرائن موجود برخلاف اين احتمال دلالت دارد؛ به عنوان نمونه:
1. در برخى روايات اشاره به كشته شدن نفس زكيّه بين ركن و مقام دارد كه «محمد بن عبدالله بن الحسن» در آن نقطه به شهادت نرسيده است.
2. مطابق برخى روايات بين ظهور حضرت و كشته شدن نفس زكيّه پانزده شب فاصله است.
3. كشته شدن محمد بن عبدالله بن الحسن قبل از ولادت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) بوده است و لذا نمى توان آن را از علائم ظهور دانست.
4. محمد بن عبدالله، نيّت خالص از عملكرد خود نداشته است و لذا بنابر نقل «مقاتل الطالبين» ادعاى مهدويت نمود و پدرش نيز او را بعد از زوال دولت بنى اميه و قبل از تاسيس دولت بنى عباس به عنوان مهدي معرفى كرد.(4)
5. در روايتى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «بعد از كشته شدن نفس زكيّه، صاحب امر ظهور خواهد كرد».(5)،(6)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.