پاسخ اجمالی:
برخى از اهل سنت به گمان آنكه احاديث مهدويت تماماً از جعل شيعه بوده يا لااقل در سندهاى آن، افراد متهم به تشيع وجود دارد را رد كرده اند؛ درحالیکه مدار در روايات مهدى(عج)، عدالت و ضابط بودن اوست با قطع نظر از اينكه عقيده او چيست، مگر آنكه از اسلام خارج شده باشد. چه بسيارند كسانى كه هيچ نسبتي با تشيع ندارند؛ ولى در عين حال اين احاديث را نقل كرده اند.
پاسخ تفصیلی:
برخى از اهل سنت گمان كرده اند كه احاديث مهدويت تماماً از جعل شيعه بوده يا لااقل در سندهاى آن، كسانى وجود دارند كه متهم به تشيع اند و لذا مورد قبول آنها واقع نشده است.
دكتر بستوى بعد از نقل اين اشكال در پاسخ به آن مى گويد: «معيار در قبول روايت راوى، عدالت و ضابط بودن اوست با قطع نظر از اينكه عقيده او چيست، مگر آنكه از اسلام خارج شده باشد. اين روش بسيارى از علماى قديم و جديد است. آن گاه از على بن مدينى نقل مى كند كه اگر روايات اهل كوفه به جهت تشيع ترك شود كتاب ها ضايع شده و مذهب از هم خواهد پاشيد».(1) او همچنين مى گويد: «در عين حال مدار در روايات مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) بر كسانى كه منسوب به تشيع اند نيست؛ يعنى چه بسيار از كسانى كه هيچ نسبتي با تشيع ندارند؛ ولى در عين حال اين احاديث را نقل كرده اند». او در آخر بحث خود مى گويد: «تا به اينجا به دست آمد كه بيشتر روايات ثابت در امر مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) در سندهايش فرد شيعى وجود ندارد و رواياتى كه اين چنين است غالباً شواهدى از طرق ديگر دارد، لذا شبهه از اين جهت زايل مى گردد».(2)،(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.