پاسخ اجمالی:
قياس بر دو قسم است: 1. قياس ظنّى، كه بر اساس ظنّ و گمان است. اين نوع قياس در مذهب شيعه وجود ندارد، و حجّت نيست. 2. قياس قطعى از راه الغاى خصوصيّت يقينى؛ كه اين نوع قياس حجّت است. مثلاً در روايات آمده كه: «محمّد بن مسلم مىگويد: از امام در مورد مردى پرسيدم كه شك بين دو و چهار كرده است؟ امام فرمود: نمازش را اعاده مىكند». در اين جا ما از كلمه «رجل» الغاى خصوصيّت نموده، مىگوييم: اين حكم شامل زنان هم مىشود؛ زيرا قطعاً اين حكم اختصاص به مردان ندارد.
پاسخ تفصیلی:
قياس بر دو قسم است:
1. قياس ظنّى، كه بر اساس ظنّ و گمان است. اين نوع قياس در مذهب شيعه وجود ندارد، و حجّت نيست.
2. قياس قطعى از راه الغاى خصوصيّت يقينى؛ كه اين نوع قياس حجّت است. مثلاً در روايات آمده كه: «سَألْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ لا يَدْري صَلّى رَكْعَتَيْنِ أمْ أرْبَعاً، قالَ: يُعيدُ الصَّلاةَ»؛ (محمّد بن مسلم مىگويد: از امام در مورد مردى پرسيدم كه شك بين دو و چهار كرده است؟ امام فرمود: نمازش را اعاده مىكند).(1)
در اين جا ما از كلمه «رجل» الغاى خصوصيّت نموده، مىگوييم: اين حكم شامل زنان هم مىشود؛ زيرا قطعاً اين حكم اختصاص به مردان ندارد.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.