پاسخ اجمالی:
«بدعت» آن است كه انسان چيزى را كه در دين نيست به عنوان دين معرّفى كند و يا چيزى كه از دين است خارج از دين بشمارد؛ ولى نوآورى ها در مسايل سياسى و اجتماعى و اقتصادى و زندگى روزمرّه، هرگز بدعت نيست. به تعبيرى ديگر: بدعت گاه در دين است، گاه در غير دين؛ آنچه حرام و ممنوع است و خطرناك، بدعت در دين است و آنچه ارزشمند و پسنديده است، نوآورى ها در مسايل مختلف زندگى است، بى آن كه لطمه اى به احكام دين بزند.
پاسخ تفصیلی:
«بدعت» آن است كه انسان چيزى را كه در دين نيست به عنوان دين معرّفى كند و يا چيزى كه از دين است خارج از دين بشمارد؛ ولى نوآورى ها در مسايل سياسى و اجتماعى و اقتصادى و زندگى روزمرّه، هرگز بدعت نيست. يا به تعبيرى ديگر: بدعت گاه در دين است، گاه در غير دين؛ آنچه حرام و ممنوع است و خطرناك، بدعت در دين است و آنچه ارزشمند و پسنديده است، نوآورى ها در مسايل مختلف زندگى است، بى آن كه لطمه اى به احكام دين بزند. مثلاً پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) يقينا حجّ تمتّع به جا آورد؛ يعنى بعد از اداى عمره، از احرام درآمد و سپس براى حجّ، با مقدارى فاصله، احرام بست و نيز عقد ازدواج موقّت را مجاز شمرد؛ حال اگر كسى بگويد: من حجّ تمتّع را نمى پسندم و بايد حجّ و عمره با هم متّصل باشد يا عقد ازدواج موقّت پيامدهايى دارد و مطابق ميل من نيست، چنين شخصى در دين خدا بدعت گذارده است.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.