پاسخ اجمالی:
بدلیل آيات 101 سوره «كهف» و 36 سوره «زخرف»، ذكر خدا به معناي جامع آن هم معقول است و هم موهوم و هم متخيل و هم محسوس و در نشئه حسّ، هم ديدني است و هم شنيدني.
پاسخ تفصیلی:
ذكر خدا به معناي جامع آن هم معقول است و هم موهوم و هم متخيل و هم محسوس و در نشئه حسّ، هم ديدني است و هم شنيدني؛ بدلیل آياتي از قبيل: «الَّذينَ کانَتْ أَعْيُنُهُمْ في غِطاءٍ عَنْ ذِکْري»(1)؛ (همانها كه پرده اى چشمانشان را از ياد من پوشانده بود و قدرت شنوايى نداشتند)، «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ»(2)؛ (و هر كس از ياد خدا روى گردان شود شيطان را به سراغ او مي فرستيم پس همواره قرين اوست!) كه شامل حسّ ظاهر و باطن مي شود و بدون تصرف و حمل بر مجاز مي تواند معقول و مقبول باشد.(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.