پاسخ اجمالی:
شرایط انجام اعتکاف به ما می فهماند که هدف اصلی از انجام این عبادت، فراهم شدن شرایط تقرب به خداوند و مناجات با اوست. معتکف از دنیا جدا می شود و توجهش را به خدا معطوف می کند. آری حضور در مسجد، مايه تقرّب است؛ چون در خانه كسي است كه بندگان صالح خود را نوميد بر نمي گرداند. اعتكاف هم خود به خود ابزار تقرّب است. پس اين عبادت، داراي عناصر محوري (نماز، روزه، دعا، حضور در مسجد، اعتكاف) مي باشد و بهترين حالت براي دعا و اجابت آن پيدا مي شود.
پاسخ تفصیلی:
اعتكاف در ايّام البيض (روزهاي 13 و 14 و 15 ماه رجب) از فضيلت خاصّي برخوردار است. ماه رجب ماه ولايت و ماه اولياي خداوند است. اعتكاف در اين ايّام، مصادف با زماني است كه دعا در آن مستجاب است. طبيعي است كه اعتكاف در چنين زماني، فيض خاصّ خود را دارد. دعا در همه حال عبادت است، به ويژه آنكه با اعتكاف همراه باشد. روزه داري كه بر اساس آيه شريفه «وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِي الْمَساجِدِ»(1) از لذايذ جنسي حلال و مانند آن پرهيز كند يقيناً از حرام نيز چشم پوشي مي كند. كسي كه به فكر آن نيست تا غرايز خود را از هر راهي هر چند حلال ارضا كند، قهراً صفاي ضمير و طهارت روحي، بهره او مي شود. اين انسان با صافي ضمير و طهارت روح، توان آن را دارد كه با ذات اقدس اِله مناجات كند؛ چون هم نماز دارد، هم روزه دارد و هم در مسجد و در خانه كسي است كه ميهمانان خود را نااميد بر نمي گرداند. پس دعاي بنده روزه دارِ نمازگزار و معتكف يقيناً مستجاب است.
خداوند متعال به همگان نزديك است؛ اما به روزه داران، داعيان، نمازگزاران و ميهمانان خود كه ضيوف الرحمان هستند، نزديكتر است. پس انسان معتكف از چند جهت به خدا نزديك است. روزه اش مايه قرب اوست؛ چون آن را قربةً الي الله انجام داده. نمازش مايه قرب اوست؛ چون «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِي»(2) حضورش در مسجد، مايه تقرّب اوست؛ چون در خانه كسي است كه بندگان روزه دار و صالح خود را نوميد بر نمي گرداند. اعتكاف او هم به خودي خود ابزار تقرّب اوست.
خداوند متعال، معتكفان آستان قدس و ساحت جلال و جبروت خود را نااميد بر نمي گرداند و اگر معتكف به دعا هم مشغول باشد كه اين جهت نيز مقرّب او به خداوند متعال است، اين عناصر محوري پنجگانه (نماز، روزه، دعا، حضور در مسجد، اعتكاف) را دارد و بهترين حال را براي دعا پيدا مي كند. شايسته است كه معتكف در چنين حالي اولاً ظهور وليّ ذات اقدس اِله، بقيّة الله (ارواحنا فداه) را مسئلت دارد، آنگاه بقا و دوام نظام، صيانت و عظمت مقام معظم رهبري، بقاي حوزه و دوام آن، رشد و تعالي روحي حوزه و صيانت و عظمت مراجع تقليد و صيانت و عظمت امت اسلامي و نجات مسلمانان محروم در شرق و غرب عالم را از ذات اقدس اِله درخواست كند.
چون براي اجابت دعاهاي جزئي، شرايط زيادي لازم نيست و مي توان آنها را هميشه انجام داد لذا در بسياري از مواقع، به اجابت مي رسد؛ اما دعاهاي كلّي هميشه مستجاب نيست؛ چون استجابت آنها متوقف بر وجود شرايطي است. دعاهاي كلّي و وسيع از روح وسيع، سرچشمه مي گيرد. روح وسيعي كه نه تنها به بارگاه عرش الهي رسيده باشد؛ بلكه از آن نيز گذشته باشد. قلب مؤمن، عرش خداست(3) و قلب ولي خدا، كرسي خداست. چنين قلبهايي اگر دعا كنند قطعاً مستجاب است؛ زيرا آن عناصر پنجگانه كه گذشت، به خوبي زمينه استجابت دعا را فراهم مي كند.
پيشنهاد ما اين است كه خواهران گرانقدر هم در اعتكاف شركت كنند؛ چون فضيلت اعتكاف، مخصوص «انسان» است؛ نه مذكر و يا مؤنث. ذكورت و انوثت وصف تن است، نه وصف جان و اعتكاف مربوط به جان آدمي است.
خواهران و برادران در پيشگاه ذات اقدس پروردگار، دعاي كلي و وسيع و جامع داشته باشند تا سراسر جهان اسلام از گزند استكبار و ديگران نجات پيدا كند. هم نظام اسلامي از شر ابرقدرتها رهايي يابد و هم ملل اسلامي از سلطه ستمگران نجات يابند.
نظام اسلامي، حامي اعتكاف است. مراجع تقليد و مدرسان و علماي معظّم، حامي اعتكافند. طلاب گرانقدر حامي و علاقمند به اعتكافند. همه اقشار مردم اعمّ از روحاني و غير روحاني در كنار مائده اعتكاف حضور دارند؛ چه بهتر كه از اين فيض و فوز الهي بهره جامع بگيريم و نه تنها به فكر خود و نزديكان خود؛ بلكه به فكر اسلام و مسلمين باشيم و براي همه دعا كنيم. به اميد آن روز كه غرب و شرق عالم در پيشگاه قرآن و عترت و ذات اقدس اِله معتكف باشند.(4)
خداوند متعال به همگان نزديك است؛ اما به روزه داران، داعيان، نمازگزاران و ميهمانان خود كه ضيوف الرحمان هستند، نزديكتر است. پس انسان معتكف از چند جهت به خدا نزديك است. روزه اش مايه قرب اوست؛ چون آن را قربةً الي الله انجام داده. نمازش مايه قرب اوست؛ چون «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِي»(2) حضورش در مسجد، مايه تقرّب اوست؛ چون در خانه كسي است كه بندگان روزه دار و صالح خود را نوميد بر نمي گرداند. اعتكاف او هم به خودي خود ابزار تقرّب اوست.
خداوند متعال، معتكفان آستان قدس و ساحت جلال و جبروت خود را نااميد بر نمي گرداند و اگر معتكف به دعا هم مشغول باشد كه اين جهت نيز مقرّب او به خداوند متعال است، اين عناصر محوري پنجگانه (نماز، روزه، دعا، حضور در مسجد، اعتكاف) را دارد و بهترين حال را براي دعا پيدا مي كند. شايسته است كه معتكف در چنين حالي اولاً ظهور وليّ ذات اقدس اِله، بقيّة الله (ارواحنا فداه) را مسئلت دارد، آنگاه بقا و دوام نظام، صيانت و عظمت مقام معظم رهبري، بقاي حوزه و دوام آن، رشد و تعالي روحي حوزه و صيانت و عظمت مراجع تقليد و صيانت و عظمت امت اسلامي و نجات مسلمانان محروم در شرق و غرب عالم را از ذات اقدس اِله درخواست كند.
چون براي اجابت دعاهاي جزئي، شرايط زيادي لازم نيست و مي توان آنها را هميشه انجام داد لذا در بسياري از مواقع، به اجابت مي رسد؛ اما دعاهاي كلّي هميشه مستجاب نيست؛ چون استجابت آنها متوقف بر وجود شرايطي است. دعاهاي كلّي و وسيع از روح وسيع، سرچشمه مي گيرد. روح وسيعي كه نه تنها به بارگاه عرش الهي رسيده باشد؛ بلكه از آن نيز گذشته باشد. قلب مؤمن، عرش خداست(3) و قلب ولي خدا، كرسي خداست. چنين قلبهايي اگر دعا كنند قطعاً مستجاب است؛ زيرا آن عناصر پنجگانه كه گذشت، به خوبي زمينه استجابت دعا را فراهم مي كند.
پيشنهاد ما اين است كه خواهران گرانقدر هم در اعتكاف شركت كنند؛ چون فضيلت اعتكاف، مخصوص «انسان» است؛ نه مذكر و يا مؤنث. ذكورت و انوثت وصف تن است، نه وصف جان و اعتكاف مربوط به جان آدمي است.
خواهران و برادران در پيشگاه ذات اقدس پروردگار، دعاي كلي و وسيع و جامع داشته باشند تا سراسر جهان اسلام از گزند استكبار و ديگران نجات پيدا كند. هم نظام اسلامي از شر ابرقدرتها رهايي يابد و هم ملل اسلامي از سلطه ستمگران نجات يابند.
نظام اسلامي، حامي اعتكاف است. مراجع تقليد و مدرسان و علماي معظّم، حامي اعتكافند. طلاب گرانقدر حامي و علاقمند به اعتكافند. همه اقشار مردم اعمّ از روحاني و غير روحاني در كنار مائده اعتكاف حضور دارند؛ چه بهتر كه از اين فيض و فوز الهي بهره جامع بگيريم و نه تنها به فكر خود و نزديكان خود؛ بلكه به فكر اسلام و مسلمين باشيم و براي همه دعا كنيم. به اميد آن روز كه غرب و شرق عالم در پيشگاه قرآن و عترت و ذات اقدس اِله معتكف باشند.(4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.